Tyttö sinä olet tähti : Toiminnallinen tyttöryhmä erityiskoulussa
Ahola, Rea (2012)
Ahola, Rea
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272591
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ahola, Rea. "Tyttö sinä olet tähti" -toiminnallinen tyttöryhmä erityiskoulussa. Pori, Kevät 2012, 93 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Terveyden edistämisen koulu-tusohjelma, terveydenhoitaja ylempi amk.
Opinnäytetyö liittyi eräällä helsinkiläisellä erityiskoululla toteutettuun pienryhmätoimintaan. Teoriaosuus rakentui oppilashuollollisen toimintaympäristön ja terveydenhoitajatyön aihepiirien ympärille. Prosessin eri vaiheet etenivät toimintatutkimuksen mukaisesti.
Erityisesti yksinäiset nuoret ovat vaarassa syrjäytyä, sillä heiltä puuttuu vertais-ryhmän tuki. Nuoret tarvitsevat toisiaan aikuiseksi kasvamisen prosessissaan. Tutkimusten mukaan itsetunnolla on vahva yhteys sosiaalisiin suhteisiin. Erilaiset toiminalliset menetelmät todetaan myös tehokkaiksi keinoiksi itsetunnon ja sosiaalisten taitojen vahvistamisessa. Ryhmätoiminnan tavoitteisiin kuului aikaansaada kiinteä pienryhmä, jossa näitä taitoja vahvistettaisiin. Näiden lisäksi tavoitteisiin kuului innostaa tyttöjä ja antaa heille yleistä tukea.
Ryhmätoimintaan osallistui kahdeksan 8. -9. luokkalaisia tyttöä. Ryhmäohjaaji-na toimivat koulun psykologi ja kuraattori. Apupuohjaajana toimiva terveyden-hoitaja keräsi toimintaan soveltuvaa kirjallisuutta ja tutkimustietoa. Puolentoistatunnin pituisia tapaamisia järjestettiin syyslukukauden aikana viisi. Toiminta koostui liikunnallisista ja taiteellisista menetelmistä, joihin sisältyi nuoruuteen, tulevaisuuteen ja itsetutkiskeluun liittyviä teemoja. Muita teemoja olivat kehon rajojen ja omien vahvuuksien löytäminen.
Toiminnassa toteutui syrjäytymisen ehkäisyn kannalta keskeisiä varhaisen puuttumisen periaatteita. Lisäksi toiminnalle oli ominaista tapaamisten intensiivisyys, vertaisryhmätoiminta, suunnitelmallisuus, toiminnan toteutus lähiyhteisössä, palvelujen yhden luukun periaate ja paikallinen soveltaminen. Terveyden edistämisen näkökulmasta kiinteä ja turvallinen pienryhmä luo terveyttä tukevan toimintaympäristön, joka puolestaan mahdollistaa itsetunnon tukemisen. Palautteen mukaan ryhmätilanteet olivat mukavia, mielenkiintoisia, rentouttavia ja rauhallisia. Muutama tytöistä mainitsi, että ryhmästä sai iloisen mielen ja he jäivät kaipaamaan sille jatkoa. Osallistujat kokivat palauteen mukaan kiitollisuutta ryhmää ja sen toimintaa kohtaan. He olivat iloisia siitä, että saivat olla mukana toiminnassa ja että saivat kertoa ohjaajille kaikista murheistaan.
Ahola, Rea. "Tyttö sinä olet tähti" -toiminnallinen tyttöryhmä erityiskoulussa. Pori, Kevät 2012, 93 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Terveyden edistämisen koulu-tusohjelma, terveydenhoitaja ylempi amk.
Opinnäytetyö liittyi eräällä helsinkiläisellä erityiskoululla toteutettuun pienryhmätoimintaan. Teoriaosuus rakentui oppilashuollollisen toimintaympäristön ja terveydenhoitajatyön aihepiirien ympärille. Prosessin eri vaiheet etenivät toimintatutkimuksen mukaisesti.
Erityisesti yksinäiset nuoret ovat vaarassa syrjäytyä, sillä heiltä puuttuu vertais-ryhmän tuki. Nuoret tarvitsevat toisiaan aikuiseksi kasvamisen prosessissaan. Tutkimusten mukaan itsetunnolla on vahva yhteys sosiaalisiin suhteisiin. Erilaiset toiminalliset menetelmät todetaan myös tehokkaiksi keinoiksi itsetunnon ja sosiaalisten taitojen vahvistamisessa. Ryhmätoiminnan tavoitteisiin kuului aikaansaada kiinteä pienryhmä, jossa näitä taitoja vahvistettaisiin. Näiden lisäksi tavoitteisiin kuului innostaa tyttöjä ja antaa heille yleistä tukea.
Ryhmätoimintaan osallistui kahdeksan 8. -9. luokkalaisia tyttöä. Ryhmäohjaaji-na toimivat koulun psykologi ja kuraattori. Apupuohjaajana toimiva terveyden-hoitaja keräsi toimintaan soveltuvaa kirjallisuutta ja tutkimustietoa. Puolentoistatunnin pituisia tapaamisia järjestettiin syyslukukauden aikana viisi. Toiminta koostui liikunnallisista ja taiteellisista menetelmistä, joihin sisältyi nuoruuteen, tulevaisuuteen ja itsetutkiskeluun liittyviä teemoja. Muita teemoja olivat kehon rajojen ja omien vahvuuksien löytäminen.
Toiminnassa toteutui syrjäytymisen ehkäisyn kannalta keskeisiä varhaisen puuttumisen periaatteita. Lisäksi toiminnalle oli ominaista tapaamisten intensiivisyys, vertaisryhmätoiminta, suunnitelmallisuus, toiminnan toteutus lähiyhteisössä, palvelujen yhden luukun periaate ja paikallinen soveltaminen. Terveyden edistämisen näkökulmasta kiinteä ja turvallinen pienryhmä luo terveyttä tukevan toimintaympäristön, joka puolestaan mahdollistaa itsetunnon tukemisen. Palautteen mukaan ryhmätilanteet olivat mukavia, mielenkiintoisia, rentouttavia ja rauhallisia. Muutama tytöistä mainitsi, että ryhmästä sai iloisen mielen ja he jäivät kaipaamaan sille jatkoa. Osallistujat kokivat palauteen mukaan kiitollisuutta ryhmää ja sen toimintaa kohtaan. He olivat iloisia siitä, että saivat olla mukana toiminnassa ja että saivat kertoa ohjaajille kaikista murheistaan.