KESKOSEN REISSUVIHKO : vanhempien osallistuminen vauvan hoitoon ja sitä koskevaan päätöksentekoon
Meriläinen, Jenna; Tervala, Taru (2012)
Meriläinen, Jenna
Tervala, Taru
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272588
Tiivistelmä
Meriläinen, Jenna & Tervala, Taru. Keskosen reissuvihko. Vanhempien osallistuminen vauvan hoitoon ja sitä koskevaan päätöksentekoon. Helsinki, kevät 2012, 58s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yhteistyössä Lastenklinikan vastasyntyneiden teho-osaston kanssa keskosen reissuvihko, joka helpottaa vanhempien ohjauksen organisointia vastasyntyneiden teho-osastolla ja jatkohoito-osastoilla. Kohderyhmänä olivat keskosten vanhemmat ja vastasyntyneiden teho-osaston ja jatkohoito-osastojen hoitohenkilökunta.
Keskosella tarkoitetaan vastasyntynyttä, joka on syntynyt ennen raskausviikkoa 37. tai painaa syntyessään alle 2500g. Kaikista vuonna 2010 Suomessa syntyneistä lapsista 4,5 % oli keskosia. Keskosuuteen liittyy usein monenlaisia ongelmia, kuten hengitysvaikeutta. Monista ongelmista johtuen keskosen elämä alkaa usein vastasyntyneiden teho-osaston keskoskaapista. Sairaalahoito hankaloittaa keskosvauvan ja vanhempien välisen siteen muodostumasta, kun vanhemmat eivät pääse aina halutessaan hoitamaan lastaan. Keskosen reissuvihkon tarkoituksena on edistää vanhempien osallistumista vauvansa hoitoon ja hoitoa koskevaan päätöksentekoon.
Opinnäytetyö koostuu reissuvihkosta ja raporttiosuudesta, johon sisältyy reissuvihkon pohjana käytetty teoriaosuus ja opinnäytetyöprosessin kuvaus. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on kuvattu keskoslapsen ominaispiirteitä, perushoitoa, kivunhoitotyötä, keskosen koskettamista, varhaista vuorovaikutusta ja vanhempien ohjaamista. Teoriapohjana käytimme ammattikirjallisuutta ja tieteellisiä tutkimuksia. Reissuvihko on koottu teoreettisen viitekehyksen perusteella ja sitä on muokattu yhteistyökumppanin antaman palautteen mukaan.
Saimme palautetta yhteistyökumppanimme valitsemilta asiantuntijasairaanhoitajilta. Analysoimme palautteen sisällönanalyysiä soveltavasti käyttäen. Palautteen perusteella muokkasimme reissuvihkoa osaston tarpeisiin sopivaksi. Loppuvaiheessa palaute oli huomattavasti alkuperäisestä tehtävän annosta poik-keavaa, joten yhteistyö oli purettava. Kehittämisideana voisi olla tutkia keskosen reissuvihkon toimivuutta hoitohenkilökunnan ja vanhempien näkökulmasta.
Asiasanat: keskoset, vauvat, varhainen vuorovaikutus, hoitotyö, vanhemmat, ohjaus, perhekeskeisyys
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yhteistyössä Lastenklinikan vastasyntyneiden teho-osaston kanssa keskosen reissuvihko, joka helpottaa vanhempien ohjauksen organisointia vastasyntyneiden teho-osastolla ja jatkohoito-osastoilla. Kohderyhmänä olivat keskosten vanhemmat ja vastasyntyneiden teho-osaston ja jatkohoito-osastojen hoitohenkilökunta.
Keskosella tarkoitetaan vastasyntynyttä, joka on syntynyt ennen raskausviikkoa 37. tai painaa syntyessään alle 2500g. Kaikista vuonna 2010 Suomessa syntyneistä lapsista 4,5 % oli keskosia. Keskosuuteen liittyy usein monenlaisia ongelmia, kuten hengitysvaikeutta. Monista ongelmista johtuen keskosen elämä alkaa usein vastasyntyneiden teho-osaston keskoskaapista. Sairaalahoito hankaloittaa keskosvauvan ja vanhempien välisen siteen muodostumasta, kun vanhemmat eivät pääse aina halutessaan hoitamaan lastaan. Keskosen reissuvihkon tarkoituksena on edistää vanhempien osallistumista vauvansa hoitoon ja hoitoa koskevaan päätöksentekoon.
Opinnäytetyö koostuu reissuvihkosta ja raporttiosuudesta, johon sisältyy reissuvihkon pohjana käytetty teoriaosuus ja opinnäytetyöprosessin kuvaus. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on kuvattu keskoslapsen ominaispiirteitä, perushoitoa, kivunhoitotyötä, keskosen koskettamista, varhaista vuorovaikutusta ja vanhempien ohjaamista. Teoriapohjana käytimme ammattikirjallisuutta ja tieteellisiä tutkimuksia. Reissuvihko on koottu teoreettisen viitekehyksen perusteella ja sitä on muokattu yhteistyökumppanin antaman palautteen mukaan.
Saimme palautetta yhteistyökumppanimme valitsemilta asiantuntijasairaanhoitajilta. Analysoimme palautteen sisällönanalyysiä soveltavasti käyttäen. Palautteen perusteella muokkasimme reissuvihkoa osaston tarpeisiin sopivaksi. Loppuvaiheessa palaute oli huomattavasti alkuperäisestä tehtävän annosta poik-keavaa, joten yhteistyö oli purettava. Kehittämisideana voisi olla tutkia keskosen reissuvihkon toimivuutta hoitohenkilökunnan ja vanhempien näkökulmasta.
Asiasanat: keskoset, vauvat, varhainen vuorovaikutus, hoitotyö, vanhemmat, ohjaus, perhekeskeisyys