VÄLIPALAA HETKESSÄ : selkokielinen opas nuorille terveelliseen välipalaan
Marjomäki, Venla; Pirinen, Minna (2012)
Marjomäki, Venla
Pirinen, Minna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272576
Tiivistelmä
Marjomäki, Venla & Pirinen, Minna. Välipalaa hetkessä : selkokielinen opas nuorille terveelliseen välipalaan. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2012, 50s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada nuoret innostumaan ja ottamaan vastuuta terveellisestä ruokavaliosta. Kohderyhmänämme olivat vammaiset yläasteikäi-set nuoret, joiden ravitsemuksen haasteena oli toimintakyvyn rajallisuus. Tarkoituksena oli syventää nuorten tietoutta terveellisestä ruokavaliosta terveyden edistämisen näkökulmasta toimintatuokioiden ja selkokielisen oppaan avulla. Yhteistyötahonamme oli Ruskeasuon koulun oppilaskoti.
Opinnäytetyön raporttiosuus sisältää tietoa nuorten terveellisestä ravitsemuk-sesta, vammaisuudesta, selkokielestä sekä terveysviestinnän menetelmistä. Lisäksi opinnäytetyössä kuvaamme pidettyjä toimintatuokioita ja oppaan tuot-tamisprosessia.
Pidimme kolme toimintatuokiota nuorille. Tuokioissa valmistimme nuorten kanssa heidän valitsemiaan terveellisiä välipaloja. Arvioimme tuokioita havainnoimalla sekä ideoimallamme ”arviointiporkkanalla”.
Selkokielinen opas ”Välipalaa hetkessä” sisältää välipalaohjeita, joita teimme nuorten kanssa toimintatuokioissa sekä tietoiskuja terveellisestä ravitsemuksesta. Oppaan sisältö on kerätty raporttiosuuden aineistosta. Opasta voivat käyttää oppilaskodin asukkaiden lisäksi myös muut nuoret, joilla on vaikeuksia lukea tai ymmärtää yleiskieltä.
Opas arvioitiin Selkokeskuksessa ja saimme oikeuden käyttää selkomerkkiä oppaassamme. Opasta ovat arvioineet arviointilomakkeen avulla myös Ruskeasuon koulun oppilaskodissa asuvat oppilaat ja henkilökunta.
Asiasanat: nuoret, vammaisuus, ravitsemus, selkokieli, terveyden edistäminen, terveysviestintä, oppaat
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada nuoret innostumaan ja ottamaan vastuuta terveellisestä ruokavaliosta. Kohderyhmänämme olivat vammaiset yläasteikäi-set nuoret, joiden ravitsemuksen haasteena oli toimintakyvyn rajallisuus. Tarkoituksena oli syventää nuorten tietoutta terveellisestä ruokavaliosta terveyden edistämisen näkökulmasta toimintatuokioiden ja selkokielisen oppaan avulla. Yhteistyötahonamme oli Ruskeasuon koulun oppilaskoti.
Opinnäytetyön raporttiosuus sisältää tietoa nuorten terveellisestä ravitsemuk-sesta, vammaisuudesta, selkokielestä sekä terveysviestinnän menetelmistä. Lisäksi opinnäytetyössä kuvaamme pidettyjä toimintatuokioita ja oppaan tuot-tamisprosessia.
Pidimme kolme toimintatuokiota nuorille. Tuokioissa valmistimme nuorten kanssa heidän valitsemiaan terveellisiä välipaloja. Arvioimme tuokioita havainnoimalla sekä ideoimallamme ”arviointiporkkanalla”.
Selkokielinen opas ”Välipalaa hetkessä” sisältää välipalaohjeita, joita teimme nuorten kanssa toimintatuokioissa sekä tietoiskuja terveellisestä ravitsemuksesta. Oppaan sisältö on kerätty raporttiosuuden aineistosta. Opasta voivat käyttää oppilaskodin asukkaiden lisäksi myös muut nuoret, joilla on vaikeuksia lukea tai ymmärtää yleiskieltä.
Opas arvioitiin Selkokeskuksessa ja saimme oikeuden käyttää selkomerkkiä oppaassamme. Opasta ovat arvioineet arviointilomakkeen avulla myös Ruskeasuon koulun oppilaskodissa asuvat oppilaat ja henkilökunta.
Asiasanat: nuoret, vammaisuus, ravitsemus, selkokieli, terveyden edistäminen, terveysviestintä, oppaat