ITSEARVIOINTIMENETELMÄN KEHITTÄMINEN NÄYTTEENOTON LAADUN ARVIOIMISEKSI
Ristioja, Juha (2012)
Ristioja, Juha
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202252509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202252509
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy pohtimaan sitä, miten voidaan arvioida näytteenottotapahtuman laatua. Lähtökohdaksi valitaan se tosiasia, että näytteenottotapahtumassa on aina näytteenottaja mukana. Siten hänen arvionsa merkitsee.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää tapoja, joilla näytteenoton laatua voidaan arvioida siten, että näytteenottajat vastaavat itse arvioinnista. Tämä tapahtui projektiluontoisesti käyttäen toimintatutkimuksen näkökulmia ja menetelmiä.
Projekti toteutettiin kahden eri opiskelijaryhmän kanssa siten, että kokeiltiin kolme eri kertaa, miten itsearviointia voidaan toteuttaa näytteenoton yhteydessä. Joka vaiheessa selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä siitä, toimiiko kehitettävä (ja koko ajan kehittyvä)
itsearviointimenetelmä.
Opiskelijoiden arvioiden mukaan kokeiltu itsearviointimenetelmä sopii sekä opiskelijoiden näytteenottokoulutukseen, perehdytykseen että näytteenottopisteiden tarpeisiin.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää tapoja, joilla näytteenoton laatua voidaan arvioida siten, että näytteenottajat vastaavat itse arvioinnista. Tämä tapahtui projektiluontoisesti käyttäen toimintatutkimuksen näkökulmia ja menetelmiä.
Projekti toteutettiin kahden eri opiskelijaryhmän kanssa siten, että kokeiltiin kolme eri kertaa, miten itsearviointia voidaan toteuttaa näytteenoton yhteydessä. Joka vaiheessa selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä siitä, toimiiko kehitettävä (ja koko ajan kehittyvä)
itsearviointimenetelmä.
Opiskelijoiden arvioiden mukaan kokeiltu itsearviointimenetelmä sopii sekä opiskelijoiden näytteenottokoulutukseen, perehdytykseen että näytteenottopisteiden tarpeisiin.