Lapsi, osallisuus ja näytelmä : lapsen kokemuksia osallisuudesta draamatoimintaan
Saarikangas, Lotta-Maria; Tolonen, Leena (2012)
Saarikangas, Lotta-Maria
Tolonen, Leena
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202242464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202242464
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Sen tavoitteena oli tehdä näkyväksi lasten kokemusmaailmaa osallisuudesta. Tarkoituksena oli kuulla lasten kokemuksia osallisuudesta näytelmään. Tärkeää on saada lapsen ääni ja kokemukset kuuluviin ja tuottaa tietoa, joka mahdollistaa kasvatustyön kehittämistä työelämässä. Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisesti yhteistyössä päijäthämäläisen päiväkodin kanssa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli 20 päiväkodin näytelmäprosessiin osallistunutta lasta. Kuutta heistä haastateltiin yksilöllisesti ja kaikki lapset osallistuivat ryhmähaastatteluun. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotka nauhoitettiin. Lisäksi suoritettiin havainnointia koko näytelmäprosessin ajan. Saatu tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä sisällön analyysiä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että lapsilla on halu yleisesti osallistua näytelmään ja näytelmätoiminta koetaan mieluisana tekemisenä. Tärkeäksi koetaan vertaisten mukana olo ja yhdessä tekeminen. Lapset kokevat myös tärkeänä omassa roolissaan toimimisen. Tutkimustuloksena voidaan todeta, että lapsella oli mahdollisuus ilmaista mielipiteitään ja vaikuttaa asioiden kulkuun näytelmäprosessin aikana. Johtopäätöksenä tästä tutkimuksesta on myös se, että lapsi esiintyy ja esittää yleisölle mielellään, ja hänellä on halu osallistua uudelleen samankaltaiseen toimintaan. Lapset nostivat esiin yhdessä tekemisen tärkeyden ja lasten mieliin oli jäänyt elämään hauskuus, musiikki ja yleisön joukossa olleet läheiset ihmiset.
Tutkimus tuo tärkeää ja ainutlaatuista tietoa lasten kokemuksista näkökulmina osallisuus ja draamatoiminta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatustyön kehittämisessä. Varhaiskasvattajat ja muut lasten kanssa työskentelevät henkilöt voivat hyödyntää lapsilta saatua informaatiota osallisuuden kokemuksista. Sosiaalipedagogiikka korostaa luovien toiminnallisten menetelmien käyttöä, kun pyrkimyksenä on edistää yksilön hyvinvointia. Lisäksi tämän tutkimuksen tarpeellisuutta voidaan perustella lasten osallisuutta edistäväksi.
Avainsanat: sosiaalipedagogiikka, osallisuus, varhaiskasvatus, lapsen kokemus ja draamatoiminta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että lapsilla on halu yleisesti osallistua näytelmään ja näytelmätoiminta koetaan mieluisana tekemisenä. Tärkeäksi koetaan vertaisten mukana olo ja yhdessä tekeminen. Lapset kokevat myös tärkeänä omassa roolissaan toimimisen. Tutkimustuloksena voidaan todeta, että lapsella oli mahdollisuus ilmaista mielipiteitään ja vaikuttaa asioiden kulkuun näytelmäprosessin aikana. Johtopäätöksenä tästä tutkimuksesta on myös se, että lapsi esiintyy ja esittää yleisölle mielellään, ja hänellä on halu osallistua uudelleen samankaltaiseen toimintaan. Lapset nostivat esiin yhdessä tekemisen tärkeyden ja lasten mieliin oli jäänyt elämään hauskuus, musiikki ja yleisön joukossa olleet läheiset ihmiset.
Tutkimus tuo tärkeää ja ainutlaatuista tietoa lasten kokemuksista näkökulmina osallisuus ja draamatoiminta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatustyön kehittämisessä. Varhaiskasvattajat ja muut lasten kanssa työskentelevät henkilöt voivat hyödyntää lapsilta saatua informaatiota osallisuuden kokemuksista. Sosiaalipedagogiikka korostaa luovien toiminnallisten menetelmien käyttöä, kun pyrkimyksenä on edistää yksilön hyvinvointia. Lisäksi tämän tutkimuksen tarpeellisuutta voidaan perustella lasten osallisuutta edistäväksi.
Avainsanat: sosiaalipedagogiikka, osallisuus, varhaiskasvatus, lapsen kokemus ja draamatoiminta.