Kritiskt tänkande : faktorer under praktiken som främjar den studerandes förmåga till kritiskt tänkande
Beijar, Camilla (2011)
Beijar, Camilla
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202232441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202232441
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en kvalitativ litteraturstudie med syfte att undersöka vilka faktorer som under den verksamhetsförlagda praktiken bidrar till främjandet av förmågan till kritiskt tänkande hos den studerande. Studien ingår som en del i projektet Super Nurse Botnia. Som teoretisk referensram används Stenbock-Hults (2002) syn på kritiskt förhållningssätt och Ekeberghs (2001) syn på reflektion. Data har samlats in genom vetenskapliga artiklar som berör kritiskt tänkande hos sjukskötare och sjukskötarstuderande. Artiklarna sammanställdes i en forskningsöversikt (bilaga 1) och analyserades med hjälp av innehållsanalys. Därefter tolkades materialet mot den teoretiska referensramen och teoretiska bakgrunden.
I resultatet framkommer att förutsättningarna för att den studerandes förmåga till kritiskt tänkande skall förbättras under praktiken är en trygg relation till handledaren, god kommunikation mellan studerande och handledare, möjlighet till aktivt lärande och att den studerande lär sig sammankoppla teori och praktik. Handledaren bör vara en förebild för den studerande både som sjukskötare och kritisk tänkare, bidra till att den studerande känner sig trygg och ta i beaktande den studerandes behov. Som studerande är det viktigt att reflektera, ifrågasätta och diskutera med handledaren och andra studerande. Det är också viktigt att få delta aktivt och få feedback på sin insats under praktiken. This is a documentary study with the purpose to investigate how the development of the student´s critical thinking can be supported during clinical practice. The study is a part of the project Super Nurse Botnia. As theoretical references, Stenbock-Hult´s (2002) view on the critical attitude and Ekebergh´s (2001) view on reflection have been used. Information was collected through scientific researches concerning critical thinking among nurses and nursing students. A summary of 20 previous researches has been made in a review article (appendix 1) and the result was analyzed with content analysis. The respondent then interpreted the material against the theoretical references and the theoretical background.
The result shows that important factors supporting the students ability to think critically are a good relationship to the supervisor, good communication, opportunity to active learning and that the student learns how to weave together theory and praxis. The supervisor has to be a role model for the student, both as a nurse and a critical thinker. The supervisor must also contribute to the student´s feeling of being comfortable and take in to consideration the students individual needs. Reflecting, questioning and discussions with the supervisor and other students are also factors that support the development of the student´s ability to think critically. The supervisor should allow and encourage the student to engage during the practice and give feedback on the student´s efforts.
I resultatet framkommer att förutsättningarna för att den studerandes förmåga till kritiskt tänkande skall förbättras under praktiken är en trygg relation till handledaren, god kommunikation mellan studerande och handledare, möjlighet till aktivt lärande och att den studerande lär sig sammankoppla teori och praktik. Handledaren bör vara en förebild för den studerande både som sjukskötare och kritisk tänkare, bidra till att den studerande känner sig trygg och ta i beaktande den studerandes behov. Som studerande är det viktigt att reflektera, ifrågasätta och diskutera med handledaren och andra studerande. Det är också viktigt att få delta aktivt och få feedback på sin insats under praktiken.
The result shows that important factors supporting the students ability to think critically are a good relationship to the supervisor, good communication, opportunity to active learning and that the student learns how to weave together theory and praxis. The supervisor has to be a role model for the student, both as a nurse and a critical thinker. The supervisor must also contribute to the student´s feeling of being comfortable and take in to consideration the students individual needs. Reflecting, questioning and discussions with the supervisor and other students are also factors that support the development of the student´s ability to think critically. The supervisor should allow and encourage the student to engage during the practice and give feedback on the student´s efforts.