Tulevaisuuden logistiikkaosaamisen taso suhteessa logistiikan koulutustarjontaan
Turtiainen, Anu (2011)
Turtiainen, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202232422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202232422
Tiivistelmä
Osana Etelä-Suomen logistiikkakeskusjärjestelmän kehittämishanketta (ESLogC) toteutettiin tulevaisuuden osaamisenarviointi –kysely hankkeen partneriyrityksille sekä koulutustarjontaselvitys logistiikka-alan koulutuksista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tulevaisuuden logistiikkaosaamisen taso vastaa tämänhetkiseen logistiikkakoulutustarjontaan. Opinnäytetyö toimi kartoituksena ESLogC-hankkeelle.
Työ rakentui kyselytulosten perusteella saadusta tulevaisuuden logistiikkaosaamisen tason kartoituksesta ja logistiikka-alan koulutustarjonnan analysoinnista sekä näiden kahden aineiston vastaavuuden vertailusta. Teoreettinen tutkimus osaltaan tuki osaamisen ja koulutuksen välisen suhteen tarkastelua. Teoriakatsaus painottui logistiikan, osaamisen ja logistiikkaosaamisen sekä ammattikorkeakoulutuksen, koulutuksen ja niiden kehittämisen teemoihin.
Koulutustarjontaselvityksen tarkastelu oli tässä työssä rajattu ammattikorkeakouluihin ja maksullisiin lisäkoulutuksiin. Tulevaisuuden osaamisenarviointi -kyselyn tuloksissa oli painotettu varastotyöntekijöiden, varaston työnjohdon sekä logistiikan johdon ja suunnittelijoiden tulosten tarkastelua.
Teoreettinen viitekehys rakentui kyselylomaketeoriasta ja ammattikorkeakouluteoriasta sekä logistiikasta ja osaamisesta. Aihealueeltaan työ on logistiikkaa, henkilöstöhallintaa ja niiden kehittämistä.
Tulevaisuuden osaamisenarviointi -kyselyillä pyrittiin selvittämään yritysten logistiikkaosaamisen kehittämisalueet ja koulutustarjonnan selvityksen kautta selvittämään koulutusmahdollisuuksia vastaamaan työelämän vaatimuksiin. Tavoitteena oli selvittää, mitä tulevaisuuden valmiuksia tarvitaan logistiikkaosaamisen kehittämiseen.
Kuten oletusarvona oli, tutkimus paljasti logistiikka-alalla olevan sekä osaamista että kehittämisen tarvetta. Suurimmat kehittämisen osa-alueet löytyivät teknologian osaamisesta, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen periaatteiden osaamisesta sekä sidosryhmäosaamisesta. Tutkimuksen perusteella löydettiin jatkotutkimusaiheita, joiden avulla logistiikkaosaamista voi kehittää entisestään.
Työ rakentui kyselytulosten perusteella saadusta tulevaisuuden logistiikkaosaamisen tason kartoituksesta ja logistiikka-alan koulutustarjonnan analysoinnista sekä näiden kahden aineiston vastaavuuden vertailusta. Teoreettinen tutkimus osaltaan tuki osaamisen ja koulutuksen välisen suhteen tarkastelua. Teoriakatsaus painottui logistiikan, osaamisen ja logistiikkaosaamisen sekä ammattikorkeakoulutuksen, koulutuksen ja niiden kehittämisen teemoihin.
Koulutustarjontaselvityksen tarkastelu oli tässä työssä rajattu ammattikorkeakouluihin ja maksullisiin lisäkoulutuksiin. Tulevaisuuden osaamisenarviointi -kyselyn tuloksissa oli painotettu varastotyöntekijöiden, varaston työnjohdon sekä logistiikan johdon ja suunnittelijoiden tulosten tarkastelua.
Teoreettinen viitekehys rakentui kyselylomaketeoriasta ja ammattikorkeakouluteoriasta sekä logistiikasta ja osaamisesta. Aihealueeltaan työ on logistiikkaa, henkilöstöhallintaa ja niiden kehittämistä.
Tulevaisuuden osaamisenarviointi -kyselyillä pyrittiin selvittämään yritysten logistiikkaosaamisen kehittämisalueet ja koulutustarjonnan selvityksen kautta selvittämään koulutusmahdollisuuksia vastaamaan työelämän vaatimuksiin. Tavoitteena oli selvittää, mitä tulevaisuuden valmiuksia tarvitaan logistiikkaosaamisen kehittämiseen.
Kuten oletusarvona oli, tutkimus paljasti logistiikka-alalla olevan sekä osaamista että kehittämisen tarvetta. Suurimmat kehittämisen osa-alueet löytyivät teknologian osaamisesta, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen periaatteiden osaamisesta sekä sidosryhmäosaamisesta. Tutkimuksen perusteella löydettiin jatkotutkimusaiheita, joiden avulla logistiikkaosaamista voi kehittää entisestään.