Kriisiperhehoitajan tuen ja koulutuksen tarve lyhytaikaisessa perhehoidossa
Maanonen, Birgitta; Vorobjeff, Seija (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Maanonen, Birgitta
Vorobjeff, Seija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202232420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202232420
Tiivistelmä
Maanonen, Birgitta & Vorobjeff, Seija.
Kriisiperhehoitajan tuen ja koulutuksen tarve lyhytaikaisessa perhehoidossa. Helsinki, kevät 2012, 59 s., 4 liitettä.
Diakonia–ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kartoittaa mikä on kriisiperhehoitajan tuen ja koulutuksen tarve ja mikä on hänen osuutensa sijoitetun lapsen sekä hänen vanhempiensa tilannetta arvioivassa tiimissä.
Aineistoa opinnäytetyöhömme keräsimme kvalitatiivisella kyselytutkimuksella. Kysely lähetettiin kolmellekymmenelle kriisiperhehoitajana toimivalle henkilölle. Kyselyyn vastasi neljätoista kriisiperhehoitajaa, ja heiltä saadut vastaukset ovat opinnäytetyömme perustana. Kyselyyn vastanneet 14 henkilöä olivat työskennelleet kriisiperhehoitajina puolesta vuodesta yli viiteen vuoteen.
Johtopäätöksenä voi sanoa, että aika, jona henkilö oli kriisiperhehoitajana toiminut, vai-kutti saatuihin vastauksiin. Lyhyemmän aikaa työskennelleiltä saaduista vastauksista välittyi tietynlainen epävarmuus uuden tehtävän edessä, ja tuen tarpeen he kokivat suu-remmaksi kuin yli viisi vuotta alalla työskennelleet. Selkeästi tuli esille se, että perehdy-tyksen suhteen kriisiperhehoitajien tarpeet vaihtelivat paljon. Lyhyemmän aikaa työs-kennelleistä suurin osa koki saadun perehdytyksen hyväksi, pidemmän aikaa työsken-nelleet kokivat, että eivät olleet saaneet työhönsä perehdytystä. Johtopäätöksissä olem-me käsitelleet kriisiperhetoiminnan tulevaisuuden haasteita, jotka saaduista vastauksista nousivat esiin. Tärkeimpänä niistä nousivat esille koulutuksen ja perehdytyksen kehit-tämistarpeet ja erityisesti tarve havainnointiin liittyvään perehdytykseen ja ohjaukseen.
Kriisiperhetyö opinnäytetyön aiheena antoi paljon. Pohdintaosuudessamme kerromme ideoitamme mahdolliseen jatkotyöskentelyyn, toivomme että samasta aihepiiristä tehtäi-siin vielä opinnäytetyö, jotta kriisiperhetoiminnalle saisi näkyvyyttä. Kriisiperhetoimin-ta on toimintamuotona melko uusi ja tiedon lisääminen tästä työstä on tarpeen.
Avainsanat: kriisit, perhetyö, perhehoito, vanhemmuus, arviointi, lastensuojelu, sijaishuolto, havainnointi
Kriisiperhehoitajan tuen ja koulutuksen tarve lyhytaikaisessa perhehoidossa. Helsinki, kevät 2012, 59 s., 4 liitettä.
Diakonia–ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kartoittaa mikä on kriisiperhehoitajan tuen ja koulutuksen tarve ja mikä on hänen osuutensa sijoitetun lapsen sekä hänen vanhempiensa tilannetta arvioivassa tiimissä.
Aineistoa opinnäytetyöhömme keräsimme kvalitatiivisella kyselytutkimuksella. Kysely lähetettiin kolmellekymmenelle kriisiperhehoitajana toimivalle henkilölle. Kyselyyn vastasi neljätoista kriisiperhehoitajaa, ja heiltä saadut vastaukset ovat opinnäytetyömme perustana. Kyselyyn vastanneet 14 henkilöä olivat työskennelleet kriisiperhehoitajina puolesta vuodesta yli viiteen vuoteen.
Johtopäätöksenä voi sanoa, että aika, jona henkilö oli kriisiperhehoitajana toiminut, vai-kutti saatuihin vastauksiin. Lyhyemmän aikaa työskennelleiltä saaduista vastauksista välittyi tietynlainen epävarmuus uuden tehtävän edessä, ja tuen tarpeen he kokivat suu-remmaksi kuin yli viisi vuotta alalla työskennelleet. Selkeästi tuli esille se, että perehdy-tyksen suhteen kriisiperhehoitajien tarpeet vaihtelivat paljon. Lyhyemmän aikaa työs-kennelleistä suurin osa koki saadun perehdytyksen hyväksi, pidemmän aikaa työsken-nelleet kokivat, että eivät olleet saaneet työhönsä perehdytystä. Johtopäätöksissä olem-me käsitelleet kriisiperhetoiminnan tulevaisuuden haasteita, jotka saaduista vastauksista nousivat esiin. Tärkeimpänä niistä nousivat esille koulutuksen ja perehdytyksen kehit-tämistarpeet ja erityisesti tarve havainnointiin liittyvään perehdytykseen ja ohjaukseen.
Kriisiperhetyö opinnäytetyön aiheena antoi paljon. Pohdintaosuudessamme kerromme ideoitamme mahdolliseen jatkotyöskentelyyn, toivomme että samasta aihepiiristä tehtäi-siin vielä opinnäytetyö, jotta kriisiperhetoiminnalle saisi näkyvyyttä. Kriisiperhetoimin-ta on toimintamuotona melko uusi ja tiedon lisääminen tästä työstä on tarpeen.
Avainsanat: kriisit, perhetyö, perhehoito, vanhemmuus, arviointi, lastensuojelu, sijaishuolto, havainnointi