Ihana kehittyvä minä - Matkalla tytöstä naiseksi : voimavaralähtöistä seksuaaliterveysneuvontaa kuudesluokkalaisille tytöille
Nieminen, Katariina; Lindholm, Susanna (2012)
Nieminen, Katariina
Lindholm, Susanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222411
Tiivistelmä
Nieminen, Katariina & Lindholm, Susanna. Ihana kehittyvä minä – Matkalla tytöstä naiseksi. Voimavaralähtöistä seksuaaliterveysneuvontaa kuudesluokkalaisille tytöille. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2012, 73 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitaja (AMK) ja sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida kuudesluokkalaisten tyttöjen tarvetta opetuksesta erilliselle seksuaaliterveysneuvonnalle ja kehittää voimavaralähtöinen
menetelmä seksuaaliterveysneuvontaan. Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena suunnittelimme, toteutimme ja arvioimme kolmen 45 minuutin pituisen seksuaaliterveysneuvontatuokion kokonaisuuden, jota sekä kouluterveydenhoitaja että opettaja voi käyttää 11–12-vuotiaiden tyttöjen seksuaaliopetuksen ja -neuvonnan tukena. Opinnäytetyö on osa Lapsen ääni -hanketta, jossa Diakonia-ammattikorkeakoulu on mukana yhtenä toteuttajana. Toteutimme tuokiot yhdessä hankekouluista.
Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana on murrosikäisen tytön fyysinen, psyykkinen ja seksuaalinen kehitys varhaisnuoruudessa. Käsittelemme ihmissuhteiden
ja sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitystä murrosiässä.
Tuokioiden teoreettinen lähtökohta on voimavaralähtöisyys ja terveyden edistäminen. Teoriaosuudessa käsittelemme myös varhaisnuoruuden seksuaaliopetuksen ja -neuvonnan edistämistä alakoulussa kouluterveydenhuollon ja opetustoimen näkökulmista.
Tuokiot suunniteltiin kuudesluokkalaisille tytöille, joille ei ollut annettu aikaisemmin opetuksesta erillistä seksuaalikasvatusta tai -neuvontaa. Suunnittelimme ne yhteistyössä kouluterveydenhoitajan kanssa. Tuokioiden tarkoitus oli vastata tyttöjen tiedontarvetta. Pyysimme tytöiltä jokaisen kerran päätteeksi palautetta, jonka perusteella olimme valmiit muuttamaan aihesisältöjä palautteen perusteella. Analysoimme palautteen, jotta pystyimme arvioimaan työmme tuloksia ja tuokioiden tarpeellisuutta.
Tuokioiden toteutus onnistui hyvin. Olimme suunnitelleet ajankäytön tarkasti ja tuokiot etenivät luontevasti suunnitelmien mukaan. Tuokiot koettiin hyödyllisiksi ja jokainen tytöistä kertoi oppineensa jotain uutta. Aiheet olivat osalle jo entuudestaan tuttuja, mikä tuli ilmi palautteista. Palautteen perusteella saimme myös arvokasta tietoa siitä, miten tärkeä aihe seksuaalisuus ja oman kehityksen ymmärtäminen kuudesluokkalaisille tytöille on. Oppimiskokemuksena opinnäytetyön tekeminen oli monipuolinen ja vaikutti vahvasti oman ammatillisuuden kehitykseen. Harjaannuimme seksuaalikasvatuksen toteuttamisessa ja opinnäytetyöprosessi on luonut pohjaa mahdollisille jatko-opinnoillemme.
Asiasanat: varhaisnuoret,voimaantuminen, terveyden edistäminen, kouluterveydenhuolto,
seksuaalikasvatus, terveyden edistäminen, seksuaalineuvonta, tytöt, peruskoulu
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitaja (AMK) ja sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida kuudesluokkalaisten tyttöjen tarvetta opetuksesta erilliselle seksuaaliterveysneuvonnalle ja kehittää voimavaralähtöinen
menetelmä seksuaaliterveysneuvontaan. Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena suunnittelimme, toteutimme ja arvioimme kolmen 45 minuutin pituisen seksuaaliterveysneuvontatuokion kokonaisuuden, jota sekä kouluterveydenhoitaja että opettaja voi käyttää 11–12-vuotiaiden tyttöjen seksuaaliopetuksen ja -neuvonnan tukena. Opinnäytetyö on osa Lapsen ääni -hanketta, jossa Diakonia-ammattikorkeakoulu on mukana yhtenä toteuttajana. Toteutimme tuokiot yhdessä hankekouluista.
Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana on murrosikäisen tytön fyysinen, psyykkinen ja seksuaalinen kehitys varhaisnuoruudessa. Käsittelemme ihmissuhteiden
ja sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitystä murrosiässä.
Tuokioiden teoreettinen lähtökohta on voimavaralähtöisyys ja terveyden edistäminen. Teoriaosuudessa käsittelemme myös varhaisnuoruuden seksuaaliopetuksen ja -neuvonnan edistämistä alakoulussa kouluterveydenhuollon ja opetustoimen näkökulmista.
Tuokiot suunniteltiin kuudesluokkalaisille tytöille, joille ei ollut annettu aikaisemmin opetuksesta erillistä seksuaalikasvatusta tai -neuvontaa. Suunnittelimme ne yhteistyössä kouluterveydenhoitajan kanssa. Tuokioiden tarkoitus oli vastata tyttöjen tiedontarvetta. Pyysimme tytöiltä jokaisen kerran päätteeksi palautetta, jonka perusteella olimme valmiit muuttamaan aihesisältöjä palautteen perusteella. Analysoimme palautteen, jotta pystyimme arvioimaan työmme tuloksia ja tuokioiden tarpeellisuutta.
Tuokioiden toteutus onnistui hyvin. Olimme suunnitelleet ajankäytön tarkasti ja tuokiot etenivät luontevasti suunnitelmien mukaan. Tuokiot koettiin hyödyllisiksi ja jokainen tytöistä kertoi oppineensa jotain uutta. Aiheet olivat osalle jo entuudestaan tuttuja, mikä tuli ilmi palautteista. Palautteen perusteella saimme myös arvokasta tietoa siitä, miten tärkeä aihe seksuaalisuus ja oman kehityksen ymmärtäminen kuudesluokkalaisille tytöille on. Oppimiskokemuksena opinnäytetyön tekeminen oli monipuolinen ja vaikutti vahvasti oman ammatillisuuden kehitykseen. Harjaannuimme seksuaalikasvatuksen toteuttamisessa ja opinnäytetyöprosessi on luonut pohjaa mahdollisille jatko-opinnoillemme.
Asiasanat: varhaisnuoret,voimaantuminen, terveyden edistäminen, kouluterveydenhuolto,
seksuaalikasvatus, terveyden edistäminen, seksuaalineuvonta, tytöt, peruskoulu