Sisäliikuntatuokioita viisivuotiaille päiväkotilapsille
Murtojärvi, Heidi (2012)
Murtojärvi, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222380
Tiivistelmä
Murtojärvi, Heidi. Sisäliikuntatuokioita viisivuotiaille päiväkotilapsille.
Helsinki, kevät 2012, 91 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, So-sionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää yhteistyökumppanina olleen helsinkiläisen päiväkodin viisivuotiaiden ryhmän sisäliikuntaa. Tavoitteena oli tukea päiväkotiryhmän henkilökuntaa sisäliikunnan toteuttamisessa ja antaa heille ideoita omaan suunnitteluun liikuntakasvatuksessa päiväkodissa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu kahdesta pääosasta: raportista eli prosessin dokumentoinnista ja toiminnan ohjeistamisesta eli produktista. Teoreettisena viitekehyksenä toimi liikuntakasvatus varhaiskasvatuksessa. Produktiosuutena oli 9 sisäliikuntatuokiosuunnitelmaa sisältävä kansio. Kohderyhmän lähtötilannetta kartoitettiin alkukartoituksella, joka toteutettiin avoimena haastatteluna. Alkukartoituksen mukaan tehtiin sisäliikuntatuokiosuunnitelmat. Sisäliikuntatuokiosuunnitelmissa oli viisi eri jaksoa: temppurata, kehonhahmotus, välineenä leikkivarjo, voimistelu sekä välineinä vanteet ja sanomalehti. Kaikki paitsi ensimmäinen jakso kestivät kaksi viikkoa. Päiväkodin viisivuotiaita lapsia ohjaava henkilökunta eli lastentarhanopettaja ja lastenhoitaja testasivat suunnitelmia sisäliikuntatuokioilla syksyllä 2011. Henkilökunta arvioi jokaisen tuokion täyttämällä arviointilomakkeen. Loppuarviointi koko kansiosta tehtiin avoimena haastatteluna. Sisäliikuntatuokiosuunnitelmat muokattiin palautteen mukaisesti.
Henkilökunta oli kaikin puolin tyytyväinen suunnitelmiin. He pitivät suunnitelmia onnistuneina, monipuolisina ja ikäryhmälle sopivina. Kohderyhmän lapset olivat palautteen mukaan erittäin innoissaan kaikesta tekemisestä sisäliikuntatuokioilla. Henkilökunnan palautteen mukaan kansio sisältöineen oli hyvä ja helppo ottaa käyttöön. Heidän mielestään pitkän ajan valmiiksi suunnitellut tuokiot ovat aina hyviä ja käytännön työtä helpottavia. Palautteen mukaan kohderyhmän sisäliikunta kehittyi ja henkilökunnan epävarmuus sisäliikunnan toteuttamisessa vähentyi. Henkilökunta sai myös uusia ideoita oman suunnittelutyönsä tueksi.
Päiväkodin henkilökunta otti valmiiksi suunnitellut tuokiot ilolla vastaan, joten on pääteltävissä, ettei heillä ole riittävästi aikaa työn huolelliseen suunnitteluun. Valmiiksi suunnitelluille tuokioille on henkilökunnan mukaan tarvetta.
Asiasanat: liikuntakasvatus, liikunta, suunnittelu, produkti, päiväkodit, toiminnalliset menetelmät, opinnäytteet, varhaiskasvatus
Helsinki, kevät 2012, 91 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, So-sionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää yhteistyökumppanina olleen helsinkiläisen päiväkodin viisivuotiaiden ryhmän sisäliikuntaa. Tavoitteena oli tukea päiväkotiryhmän henkilökuntaa sisäliikunnan toteuttamisessa ja antaa heille ideoita omaan suunnitteluun liikuntakasvatuksessa päiväkodissa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu kahdesta pääosasta: raportista eli prosessin dokumentoinnista ja toiminnan ohjeistamisesta eli produktista. Teoreettisena viitekehyksenä toimi liikuntakasvatus varhaiskasvatuksessa. Produktiosuutena oli 9 sisäliikuntatuokiosuunnitelmaa sisältävä kansio. Kohderyhmän lähtötilannetta kartoitettiin alkukartoituksella, joka toteutettiin avoimena haastatteluna. Alkukartoituksen mukaan tehtiin sisäliikuntatuokiosuunnitelmat. Sisäliikuntatuokiosuunnitelmissa oli viisi eri jaksoa: temppurata, kehonhahmotus, välineenä leikkivarjo, voimistelu sekä välineinä vanteet ja sanomalehti. Kaikki paitsi ensimmäinen jakso kestivät kaksi viikkoa. Päiväkodin viisivuotiaita lapsia ohjaava henkilökunta eli lastentarhanopettaja ja lastenhoitaja testasivat suunnitelmia sisäliikuntatuokioilla syksyllä 2011. Henkilökunta arvioi jokaisen tuokion täyttämällä arviointilomakkeen. Loppuarviointi koko kansiosta tehtiin avoimena haastatteluna. Sisäliikuntatuokiosuunnitelmat muokattiin palautteen mukaisesti.
Henkilökunta oli kaikin puolin tyytyväinen suunnitelmiin. He pitivät suunnitelmia onnistuneina, monipuolisina ja ikäryhmälle sopivina. Kohderyhmän lapset olivat palautteen mukaan erittäin innoissaan kaikesta tekemisestä sisäliikuntatuokioilla. Henkilökunnan palautteen mukaan kansio sisältöineen oli hyvä ja helppo ottaa käyttöön. Heidän mielestään pitkän ajan valmiiksi suunnitellut tuokiot ovat aina hyviä ja käytännön työtä helpottavia. Palautteen mukaan kohderyhmän sisäliikunta kehittyi ja henkilökunnan epävarmuus sisäliikunnan toteuttamisessa vähentyi. Henkilökunta sai myös uusia ideoita oman suunnittelutyönsä tueksi.
Päiväkodin henkilökunta otti valmiiksi suunnitellut tuokiot ilolla vastaan, joten on pääteltävissä, ettei heillä ole riittävästi aikaa työn huolelliseen suunnitteluun. Valmiiksi suunnitelluille tuokioille on henkilökunnan mukaan tarvetta.
Asiasanat: liikuntakasvatus, liikunta, suunnittelu, produkti, päiväkodit, toiminnalliset menetelmät, opinnäytteet, varhaiskasvatus