8.-luokkalaisten nuorten seksuaaliterveystiedot : tietojen kartoittaminen ja kehittäminen oppitunnilla
Honkola, Niina (2012)
Honkola, Niina
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202212367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202212367
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin projektina Heinolassa Lyseonmäen koululla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset 8.-luokkalaisten nuorten tiedot seksuaaliterveydestä ovat. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nuorten tietoja seksuaaliterveydestä. Projektiin sisältyi kartoitus, jossa kerättiin tietoja nuorten seksuaaliterveystiedoista kyselylomakkeella ja oppitunti, jolla pyrittiin kehittämään nuorten tietoja. Kyselylomakkeessa oli viisi osa-aluetta: sukupuolitaudit, lisääntymisterveys, raskaudenehkäisy, nuorten seksuaalioikeudet ja seksuaalinen hyväksikäyttö. Kartoituksessa käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Kartoitus toteutettiin syksyllä 2011.
Kartoituksen tulosten mukaan pojilla oli paremmat seksuaaliterveystiedot. Heikoimmat tiedot nuorilla oli sukupuolitaudeista. Tytöt tiesivät odotetusti hieman paremmin sukupuolitaudeista kuin pojat, mutta ero ei ollut merkittävä. Kartoituksella saatujen tietojen perusteella pidettiin sukupuolitauteja käsittelevä oppitunti marraskuussa 2011. Terveystiedon opettaja voi hyödyntää kartoituksen tuloksia suunnitellessaan tulevia terveystiedon tunteja. Jatkotutkimushaasteeksi nousi eri-ikäisten nuorten seksuaaliterveystietojen kartoittaminen ja seksuaaliterveyttä laajemmin käsittelevän oppituntikokonaisuuden tai tapahtuman järjestäminen.
Kartoituksen tulosten mukaan pojilla oli paremmat seksuaaliterveystiedot. Heikoimmat tiedot nuorilla oli sukupuolitaudeista. Tytöt tiesivät odotetusti hieman paremmin sukupuolitaudeista kuin pojat, mutta ero ei ollut merkittävä. Kartoituksella saatujen tietojen perusteella pidettiin sukupuolitauteja käsittelevä oppitunti marraskuussa 2011. Terveystiedon opettaja voi hyödyntää kartoituksen tuloksia suunnitellessaan tulevia terveystiedon tunteja. Jatkotutkimushaasteeksi nousi eri-ikäisten nuorten seksuaaliterveystietojen kartoittaminen ja seksuaaliterveyttä laajemmin käsittelevän oppituntikokonaisuuden tai tapahtuman järjestäminen.