Piirroshahmon liikkumisen periaatteet animaatiossa
Jokinen, Jyri (2011)
Jokinen, Jyri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202192325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202192325
Tiivistelmä
Piirrosanimaatioita on tuotettu yli sata vuotta ja alusta alkaen hahmojen liikkeet on yritetty toteuttaa mahdollisimman luonnollisesti. Vaikka piirrosanimaatioiden hahmoihin vaikuttavat voiman ja liikkeen lait ovat usein liioiteltuja, ovat niiden perusperiaatteet samat kuin oikeassa elämässäkin. Nykyaikana tietotekniikan mahdollisuudet ovat tehneet hahmojen liikkeistä entistä luonnollisempia ja entistä helpompia toteuttaa.
Tässä työssä tutkitaan sääntöjä, jotka määräävät, miten piirrosanimaatiohahmo liikkuu mahdollisimman luonnollisesti. Työssä paneudutaan fysiikan lakeihin ja ihmisen perusliikkeisiin, jotka on otettava olennaisesti huomioon myös animaation maailmassa. Tutkimus keskittyy kaksiulotteisten ja yksinkertaisten hahmojen perusliikkeisiin. Tarkoituksena on selvittää perussäännöt ja lainalaisuudet, jotka säätelevät animaatiohahmon liikkeiden fysiikkaa. Tutkielman tuloksena on selvinnyt joukko animaation tärkeimpiä sääntöjä.
Tutkielman tieto on kerätty useiden animaatioammattilaisten kirjallisista teoksista ja videokursseista Internetistä. Työn produktiivisessa osiossa käsitellään Haminan Lahjaputiikille suunniteltua animaatiota, jossa piirroshahmolle toteutetaan mahdollisimman luonteva kävelytyyli. Tässä osiossa sovelletaan olennaisesti tutkielmassa selvinneitä animaation sääntöjä ja käydään myös hieman läpi animaation teknistä toteutusta. Produktiivisen osion kuvausta ei ole tarkoitettu ohjelmien käyttöoppaaksi, joten teknisen toteutuksen tarkka ymmärtäminen vaatii perusteiden tietämystä työssä käytetyistä ohjelmista.
Tässä työssä tutkitaan sääntöjä, jotka määräävät, miten piirrosanimaatiohahmo liikkuu mahdollisimman luonnollisesti. Työssä paneudutaan fysiikan lakeihin ja ihmisen perusliikkeisiin, jotka on otettava olennaisesti huomioon myös animaation maailmassa. Tutkimus keskittyy kaksiulotteisten ja yksinkertaisten hahmojen perusliikkeisiin. Tarkoituksena on selvittää perussäännöt ja lainalaisuudet, jotka säätelevät animaatiohahmon liikkeiden fysiikkaa. Tutkielman tuloksena on selvinnyt joukko animaation tärkeimpiä sääntöjä.
Tutkielman tieto on kerätty useiden animaatioammattilaisten kirjallisista teoksista ja videokursseista Internetistä. Työn produktiivisessa osiossa käsitellään Haminan Lahjaputiikille suunniteltua animaatiota, jossa piirroshahmolle toteutetaan mahdollisimman luonteva kävelytyyli. Tässä osiossa sovelletaan olennaisesti tutkielmassa selvinneitä animaation sääntöjä ja käydään myös hieman läpi animaation teknistä toteutusta. Produktiivisen osion kuvausta ei ole tarkoitettu ohjelmien käyttöoppaaksi, joten teknisen toteutuksen tarkka ymmärtäminen vaatii perusteiden tietämystä työssä käytetyistä ohjelmista.