Grupptheraplay : En metod för att stärka barns delaktighet och sociala färdigheter
Wikström, Martina; Nyman, Sabine (2012)
Wikström, Martina
Nyman, Sabine
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172308
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan ryhmätheraplayn käyttö ja tarkoitusta lastenkodin ja päiväkodin ympäristössä. Työn tarkoituksena on lisätä tietoa siitä miten ryhmätheraplay menetelmän avulla voi vahvistaa ja kehittää lapsen sosiaalisia valmiuksia sekä osallisuutta. Tämän työn keskeiset tutkimuskysymykset ovat, 1. Mitä ryhmätheraplay on ja 2. Miten theraplay menetelmää voi käyttää alle kouluikäisten lasten kanssa erilaisissa ympäristöissä jotta lapsen sosiaaliset valmiudet kehittyisivät? Tämän työn teoreettinen osa käsittelee kehitysteorioita, varhaista vuorovaikutus teoriaa, theraplay menetelmää sekä teorioita jotka käsittelevät sosiaalista vuorovaikutusta, sosiaalista valmiutta ja osallisuutta. Empiirisessä tutkimuksessa käytimme kvalitatiivista menetelmää. Teimme kuusi yksilöllistä teemahaastattelua lastenkodin ja päiväkodin henkilökunnan parissa, teimme kolme haastattelua ympäristöä kohti. Tulokset osoittavat, että ryhmätheraplay toimii menetelmänä joka vahvistaa lapsen sosiaalisia valmiuksia sekä osallisuutta lastenkodissa ja päiväkodissa. Tuloksista ilmenee, että ryhmätheraplay menetelmä auttaa lasta jolla on vaihtelevia hankaluuksia koskien positiivista kehitystä, sosiaalisten vuorovaikutusten ja sosiaalisten valmiuksien kanssa.