BIGDADDY'S MAINE COON - ratkaisevasti erilainen : CASE: BIGDADDY'S ROTUKISSAKASVATTAJAN TOIMINTA- JA MARKKINOINTISUUNNITELMA
Taanila, Helena (2012)
Taanila, Helena
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172301
Tiivistelmä
Rotukissojen määrä Suomessa kasvoi viimeisen 10 vuoden aikana yli kaksinkertaiseksi. Kasvavat markkinat toivat alalle suuren joukon uusia rotukissakasvattajia, joiden kesken kilpailu on kovempaa kuin koskaan ennen. Näihin haasteellisiin markkina-asetelmiin sukelsi myös uusi kasvattaja BigDaddy´s.
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli luoda Maine Coon -rotuun keskittyneelle BigDaddy´s kasvattajalle toiminta- ja markkinointisuunnitelma. Tavoitteena oli löytää kilpailijoihin nähden vaihtoehtoinen toimintamalli sekä luoda sen pohjalta toimiva markkinointisuunnitelma. Toiminnassa olleen tauon jälkeen kasvattamo sai tämän opinnäytetyön toiminta- ja markkinointisuunnitelmasta uutta puhtia toimintaansa. Imagonrakennus lähti heti hyvin käyntiin. Uudet suunnitelmat otettiin osittain käyttöön jo opinnäytetyön tekemisen aikana vuonna 2011, minkä jälkeen kysyntä lisääntyi voimakkaasti. Toimintasuunnitelma aikataulutettiin vuoteen 2015 saakka.
Teoriaosuudessa tarkastellaan kolmea erilaista strategista toimintatapaa: sinisen meren strategiaa, elämystalousajattelua sekä sisältömarkkinointistrategiaa. Kolmen vaihtoehtoisen strategian yhdistelmästä luotiin BigDaddy´s kasvattajan omia vahvuuksia tukeva toimintamalli ja sen pohjalta toimiva käytännönläheinen markkinointisuunnitelma. Koska kasvatustoiminta on myös liiketoimintaa, on teoriaosuudessa käsitelty liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelman laatimisen yleisiä sisältöjä ja käsitteitä. Opinnäytetyön liikesalaisuudet ovat luvuissa 6 ja 7, jotka muodostavat opinnäytetyön salaisen osion.
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli luoda Maine Coon -rotuun keskittyneelle BigDaddy´s kasvattajalle toiminta- ja markkinointisuunnitelma. Tavoitteena oli löytää kilpailijoihin nähden vaihtoehtoinen toimintamalli sekä luoda sen pohjalta toimiva markkinointisuunnitelma. Toiminnassa olleen tauon jälkeen kasvattamo sai tämän opinnäytetyön toiminta- ja markkinointisuunnitelmasta uutta puhtia toimintaansa. Imagonrakennus lähti heti hyvin käyntiin. Uudet suunnitelmat otettiin osittain käyttöön jo opinnäytetyön tekemisen aikana vuonna 2011, minkä jälkeen kysyntä lisääntyi voimakkaasti. Toimintasuunnitelma aikataulutettiin vuoteen 2015 saakka.
Teoriaosuudessa tarkastellaan kolmea erilaista strategista toimintatapaa: sinisen meren strategiaa, elämystalousajattelua sekä sisältömarkkinointistrategiaa. Kolmen vaihtoehtoisen strategian yhdistelmästä luotiin BigDaddy´s kasvattajan omia vahvuuksia tukeva toimintamalli ja sen pohjalta toimiva käytännönläheinen markkinointisuunnitelma. Koska kasvatustoiminta on myös liiketoimintaa, on teoriaosuudessa käsitelty liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelman laatimisen yleisiä sisältöjä ja käsitteitä. Opinnäytetyön liikesalaisuudet ovat luvuissa 6 ja 7, jotka muodostavat opinnäytetyön salaisen osion.