KULTTUURIMATKAILUN JAKELUKANAVAT – KOHTEENA TURUN LINNA
Simolin, Sanna (2012)
Simolin, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172274
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Turun linnan jakelukanavia, asiakassegmenttejä sekä palveluntarjontaa. Tutkimuksen avulla selvitettiin, mitkä ovat Turun linnan tämän hetkiset jakelukanavat, asiakassegmentit sekä palvelut ja tuotteet, jonka jälkeen kilpailija-analyysin sekä benchmarkingin keinoin etsittiin mahdollisia parempia toimintamalleja.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kulttuurimatkailua, jakelukanavia ja segmentointia sekä benchmarkingia ja kilpailija-analyysin tekemistä. Tämä opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Käytetty materiaali kerättiin kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta Turun linnan olevan samalla tasolla vertailukohteena olleiden linnojen kanssa asiakassegmenttiensä sekä jakelukanaviensa kanssa. Turun linnan palveluntarjonta on monipuolinen useaan muuhun linnakohteeseen verrattuna. Kuten Turun linnalla, myös muilla linnakohteilla asiakassegmenttejä tuntuu poikkeuksetta olevan kolme; yritysasiakkaat, ryhmät sekä muut museovieraat. Linnakohteiden jakelukanavina tuntuvat toimivan paikalliset matkailutoimistot esitteineen ja www-sivuineen. Kunkin kohteen www-sivut siis näyttelevät suurta roolia asiakkaiden mielenkiinnon herättelyssä.
Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle toimi Turku Touringin alainen Kulttuurin ketju -kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen – hanke. Kulttuurin ketju -hanke on Turun, Helsingin, Rovaniemen kaupunkien ja Mäntän Gösta Serlachiuksen taidesäätiön, sekä niiden kulttuurikohteiden yhteishanke. Kulttuurin ketju -hankkeen päätavoitteena on edistää kulttuurimatkailun tuotekehitystä sekä rakentaa kulttuurimatkailun laadun kehittämisohjelma. Hankkeen tarkoituksena on edistää kulttuuri- ja matkailualan verkostomaisen yhteistyön kehittymistä sekä luoda käytännön laatu- ja tuotekehityksen välineitä kulttuurimatkailualan yrityksille ja toimijoille. Keskeisenä tavoitteena on myös vahvistaa kulttuurimatkailukohteiden asiakaslähtöistä tuotekehitystä sekä yhteistyöverkostoja, löytää kulttuurimatkailutuotteiden tehokkaat jakelutiet sekä parantaa niiden saavutettavuutta, tunnettuutta ja käytettävyyttä.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kulttuurimatkailua, jakelukanavia ja segmentointia sekä benchmarkingia ja kilpailija-analyysin tekemistä. Tämä opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Käytetty materiaali kerättiin kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta Turun linnan olevan samalla tasolla vertailukohteena olleiden linnojen kanssa asiakassegmenttiensä sekä jakelukanaviensa kanssa. Turun linnan palveluntarjonta on monipuolinen useaan muuhun linnakohteeseen verrattuna. Kuten Turun linnalla, myös muilla linnakohteilla asiakassegmenttejä tuntuu poikkeuksetta olevan kolme; yritysasiakkaat, ryhmät sekä muut museovieraat. Linnakohteiden jakelukanavina tuntuvat toimivan paikalliset matkailutoimistot esitteineen ja www-sivuineen. Kunkin kohteen www-sivut siis näyttelevät suurta roolia asiakkaiden mielenkiinnon herättelyssä.
Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle toimi Turku Touringin alainen Kulttuurin ketju -kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen – hanke. Kulttuurin ketju -hanke on Turun, Helsingin, Rovaniemen kaupunkien ja Mäntän Gösta Serlachiuksen taidesäätiön, sekä niiden kulttuurikohteiden yhteishanke. Kulttuurin ketju -hankkeen päätavoitteena on edistää kulttuurimatkailun tuotekehitystä sekä rakentaa kulttuurimatkailun laadun kehittämisohjelma. Hankkeen tarkoituksena on edistää kulttuuri- ja matkailualan verkostomaisen yhteistyön kehittymistä sekä luoda käytännön laatu- ja tuotekehityksen välineitä kulttuurimatkailualan yrityksille ja toimijoille. Keskeisenä tavoitteena on myös vahvistaa kulttuurimatkailukohteiden asiakaslähtöistä tuotekehitystä sekä yhteistyöverkostoja, löytää kulttuurimatkailutuotteiden tehokkaat jakelutiet sekä parantaa niiden saavutettavuutta, tunnettuutta ja käytettävyyttä.