Digitaalisen markkinoinnin investoinnit
Koskela, Anne (2012)
Koskela, Anne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202162273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202162273
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, minkä verran yrityksissä käytetään digitaalista markkinointia ja mitä siihen liittyviä investointiaikeita tai haasteita yrityksillä on. Lisäksi haluttiin kartoittaa eri toimialojen vakiintuneita markkinointikäytäntöjä.
Markkinointiajattelussa on meneillään murrosvaihe. Perinteisemmistä massamarkkinoinnin keinoista ollaan siirtymässä vuorovaikutteisempaan ja henkilökohtaisempaan viestintään. Digitaalisen markkinoinnin on arvioitu olevan massamarkkinointiin verrattuna edullista, helposti kohdistettavaa, vuorovaikutteista ja tehokasta.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimukseen haastateltiin 11 pääkaupunkiseudulla ja sen lähialueilla työskentelevää markkinointihenkilöä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin markkinointia, digitaalista markkinointia ja mainontaa. Teoriaosiossa avattiin markkinoinnin toimintaympäristöön ja johtamiseen liittyviä seikkoja eli sitä, mitkä tekijät vaikuttavat markkinointi-investointien taustalla. Liiketoimintaan liittyvien seikkojen rinnalle tuotiin markkinoinnin ammattilaisten vaikutus.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että yritysten markkinointi on tekijöidensä näköistä ja eri markkinointikeinoja käytetään vaihtelevasti. Digitaalisen markkinoinnin määrä on sidoksissa markkinoinnin tekijöihin, näiden osaamiseen, yritysten toimintatapoihin ja muihin resursseihin. Osa yrityksistä kertoi investoivansa tulevaisuudessa enemmän verkkoon, sosiaaliseen mediaan, mobiiliin ja videoihin. Toisaalta toinen osa yrityksistä taas kertoi panostavansa mieluummin muihin hyviksi koettuihin markkinointikeinoihin.
Yleisesti ottaen yritykset olivat halukkaita kokeilemaan nykyisten markkinointikeinojensa rinnalle uusiakin keinoja. Vanhoista massamarkkinoinnin välineistä ei kuitenkaan haluttu luopua kokonaan, vaan siirtyminen digitaaliseen maailmaan tapahtuu hitaasti. Haasteiksi yrityksissä koettiin mm. digitaalisten medioiden hallittavuus, laajat ja monipuoliset mahdollisuudet ja markkinoinnin resurssipula.
Markkinointiajattelussa on meneillään murrosvaihe. Perinteisemmistä massamarkkinoinnin keinoista ollaan siirtymässä vuorovaikutteisempaan ja henkilökohtaisempaan viestintään. Digitaalisen markkinoinnin on arvioitu olevan massamarkkinointiin verrattuna edullista, helposti kohdistettavaa, vuorovaikutteista ja tehokasta.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimukseen haastateltiin 11 pääkaupunkiseudulla ja sen lähialueilla työskentelevää markkinointihenkilöä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin markkinointia, digitaalista markkinointia ja mainontaa. Teoriaosiossa avattiin markkinoinnin toimintaympäristöön ja johtamiseen liittyviä seikkoja eli sitä, mitkä tekijät vaikuttavat markkinointi-investointien taustalla. Liiketoimintaan liittyvien seikkojen rinnalle tuotiin markkinoinnin ammattilaisten vaikutus.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että yritysten markkinointi on tekijöidensä näköistä ja eri markkinointikeinoja käytetään vaihtelevasti. Digitaalisen markkinoinnin määrä on sidoksissa markkinoinnin tekijöihin, näiden osaamiseen, yritysten toimintatapoihin ja muihin resursseihin. Osa yrityksistä kertoi investoivansa tulevaisuudessa enemmän verkkoon, sosiaaliseen mediaan, mobiiliin ja videoihin. Toisaalta toinen osa yrityksistä taas kertoi panostavansa mieluummin muihin hyviksi koettuihin markkinointikeinoihin.
Yleisesti ottaen yritykset olivat halukkaita kokeilemaan nykyisten markkinointikeinojensa rinnalle uusiakin keinoja. Vanhoista massamarkkinoinnin välineistä ei kuitenkaan haluttu luopua kokonaan, vaan siirtyminen digitaaliseen maailmaan tapahtuu hitaasti. Haasteiksi yrityksissä koettiin mm. digitaalisten medioiden hallittavuus, laajat ja monipuoliset mahdollisuudet ja markkinoinnin resurssipula.