Äänityön toimintamallit : vertaileva tutkimus elokuvaäänen työtavoista
Hietanen, Joonatan (2012)
Hietanen, Joonatan
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202162258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202162258
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön kirjallinen osa tutkii ja esittelee elokuvaäänen erilaisia toiminta- ja ajatusmalleja äänityön tekemisestä. Tavoite on selvittää, mitkä ovat ne työtavat, jotka muodostaisivat sujuvan ja toimivan kokonaisuuden elokuvaäänen ennakkosuunnittelusta aina jälkituotantoon asti. Tavoite on myös selvittää, miten haluttu lopputulos elokuvaäänestä saadaan aikaan erilaisilla resursseilla ja menetelmillä. Työ vertailee dokumenttielokuvan äänityötä fiktioelokuvan äänityötapoihin, pitäen pääpainon dokumenttielokuvan äänityössä. Eri tekijöiden näkemykset käsiteltävistä aiheista toimivat opinnäytetyön runkona, jota täydennetään kirjallisella materiaalilla.
Opinnäytetyö sisältää teososana kirjoittajan äänisuunnitteleman Kaasutehtaankatu 1 -dokumentin sekä Musta koira -lyhytfiktioelokuvan. Ne toimivat vastapainona toisilleen, varsinkin kirjallisen työn oman pohdinnan kappaleessa. Näkökulma äänen tekemiseen kyseisissä elokuvissa oli hyvin poikkeava, vaikka yhtäläisyyksiä löytyykin.
Kirjallisen työn alussa esitellään lyhyesti pääpiirteet elokuvaäänen tekemisestä. Tekniset määreet tulevat varsinkin tässä luvussa eniten esille. Kolmas, neljäs ja viides luku muodostavat kirjoittajan tutkimustyön todellisen rungon, joissa läpi käydään elokuvaäänityön kaikki osa-alueet. Viimeinen luku keskittyy kirjoittajan omaan pohdintaan aiheesta. Työ muodostaa kokonaisuuden elokuvaäänityöstä, jossa aikaisemmin esitettyihin asioihin useasti palataan uudestaan täydentäen ja syventäen niitä.
Äänityön erilaiset toiminta- ja ajatusmallit ovat olleet kirjoittajan mielenkiinnon kohteena koko opintojen ajan. Eri ympäristöissä vallitsevat erilaiset toimintamallit ovat herättäneet monta erilaista kysymystä työn teon tavoista. Lukijoille tämä kirjallinen työ voi tarjota uusia näkökulmia elokuvaäänityön eri osa-alueisiin, tai myöskin tutustuttaa lukija elokuvaäänityön saloihihin.
Opinnäytetyö sisältää teososana kirjoittajan äänisuunnitteleman Kaasutehtaankatu 1 -dokumentin sekä Musta koira -lyhytfiktioelokuvan. Ne toimivat vastapainona toisilleen, varsinkin kirjallisen työn oman pohdinnan kappaleessa. Näkökulma äänen tekemiseen kyseisissä elokuvissa oli hyvin poikkeava, vaikka yhtäläisyyksiä löytyykin.
Kirjallisen työn alussa esitellään lyhyesti pääpiirteet elokuvaäänen tekemisestä. Tekniset määreet tulevat varsinkin tässä luvussa eniten esille. Kolmas, neljäs ja viides luku muodostavat kirjoittajan tutkimustyön todellisen rungon, joissa läpi käydään elokuvaäänityön kaikki osa-alueet. Viimeinen luku keskittyy kirjoittajan omaan pohdintaan aiheesta. Työ muodostaa kokonaisuuden elokuvaäänityöstä, jossa aikaisemmin esitettyihin asioihin useasti palataan uudestaan täydentäen ja syventäen niitä.
Äänityön erilaiset toiminta- ja ajatusmallit ovat olleet kirjoittajan mielenkiinnon kohteena koko opintojen ajan. Eri ympäristöissä vallitsevat erilaiset toimintamallit ovat herättäneet monta erilaista kysymystä työn teon tavoista. Lukijoille tämä kirjallinen työ voi tarjota uusia näkökulmia elokuvaäänityön eri osa-alueisiin, tai myöskin tutustuttaa lukija elokuvaäänityön saloihihin.