”Tutkimusmatka sinne ja takaisin” : Perehtyminen Reggio Emilia -pedagogiikkaan
Valikainen, Tiia-Maria; Korkala, Leena (2012)
Valikainen, Tiia-Maria
Korkala, Leena
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202132137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202132137
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyössämme perehdymme Reggio Emilia-pedagogiikkaan ja selvi-tämme, miten voisimme tuoda Reggio Emilia -pedagogiikkaa päiväkoteihin. Opinnäytetyömme käsitte-lee myös meidän omaa oppimisprosessiamme ja omia kokemuksiamme pedagogiikasta. Käsittelemme työssämme lyhyesti taidekasvatusta, sillä se kuuluu olennaisesti Reggio Emilia –pedagogiikkaan.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoreettinen osiomme käsittelee pääsääntöisesti Reggio Emilia –pedagogiikkaa ja sen soveltamista käytäntöön. Reggio Emilia –pedagogiikka on vahvasti taidepainot-teinen pedagoginen suuntaus, joka on syntynyt Italiassa.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyös-sämme käytämme tutkimusmenetelmänä laadulliselle tutkimukselle ominaista toimintatutkimusta. Tut-kimusmateriaalin olemme keränneet pitämällä kaksi toiminnallista tuokiota lapsille.
Keskeiset tutkimustulokset: Reggio Emilia –pedagogiikka on kokonainen ideologia ja lapsilähtöinen pedagogiikka, josta löytyy todella hyviä työvälineitä kuten dokumentointi. Reggio Emilia –pedagogiikkaa voisi soveltaa parhaiten päiväkodissa pienryhmätyöskentelyn kautta.
Johtopäätökset: Reggio Emilia –pedagogiikka ei ole pelkästään kasa metodeita, vaan se on ideologia, joka pitää omaksua. Se on myös alati kehittyvä ja kasvava pedagogiikka, joka ei tule koskaan valmiiksi. Näin ollen myös Reggio Emilia –pedagogiikan kanssa työskentelevien aikuisten tulee olla valmiita koko ajan kehittämään itseään ja työtapojaan.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoreettinen osiomme käsittelee pääsääntöisesti Reggio Emilia –pedagogiikkaa ja sen soveltamista käytäntöön. Reggio Emilia –pedagogiikka on vahvasti taidepainot-teinen pedagoginen suuntaus, joka on syntynyt Italiassa.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyös-sämme käytämme tutkimusmenetelmänä laadulliselle tutkimukselle ominaista toimintatutkimusta. Tut-kimusmateriaalin olemme keränneet pitämällä kaksi toiminnallista tuokiota lapsille.
Keskeiset tutkimustulokset: Reggio Emilia –pedagogiikka on kokonainen ideologia ja lapsilähtöinen pedagogiikka, josta löytyy todella hyviä työvälineitä kuten dokumentointi. Reggio Emilia –pedagogiikkaa voisi soveltaa parhaiten päiväkodissa pienryhmätyöskentelyn kautta.
Johtopäätökset: Reggio Emilia –pedagogiikka ei ole pelkästään kasa metodeita, vaan se on ideologia, joka pitää omaksua. Se on myös alati kehittyvä ja kasvava pedagogiikka, joka ei tule koskaan valmiiksi. Näin ollen myös Reggio Emilia –pedagogiikan kanssa työskentelevien aikuisten tulee olla valmiita koko ajan kehittämään itseään ja työtapojaan.