Myymälän varastokierron parantaminen
Halme, Katri (2011)
Halme, Katri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202122115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202122115
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli myymälän varastokierron parantaminen. Työ tehtiin
Rauman keskustan Alkolle kevään 2011 aikana. Teoriaosassa käsiteltiin asioita,
joiden avulla varastokiertoa on mahdollista parantaa kuten myymälämarkkinointi,
materiaalin ja varastojen hallinta, sekä lisäarvon tuottaminen asiakkaille. Kierron
paranemisella taas saadaan vähennettyä sitoutuneen pääoman osuutta.
Tutkimusosassa laskettiin kuinka paljon varastokiertoa saataisiin parannettua
prosentteina, kun valitut tuotteet tilataan laatikoittain rullakkojen sijaan. Toiset
tutkittavat tuotteet sijoitettiin hyllyyn normaaleille hyllypakoilleen ja toiset jätettiin
edelleen rullakoille. Laskut perustuivat tammikuun tilauseriin ja myyntiin.
Maaliskuussa tämä toteutettiin käytännössä myymälässä. Tutkimustuloksissa
vertaillaan näitä odotusarvoja, sekä toteutunutta varastokiertoa tutkittavien tuotteiden
osalta.
Myös Alkon erityisasema otetaan huomioon, monopoliasemassa olevan yrityksen
tulee toimia tasapuolisesti kaikkia tavarantoimittajia kohtaan. Alko ei itse voi
markkinoida tuotteitaan. Kierron parantamiseksi tulee siis löytää muita metodeja,
jotka voivat olla myynnin edistämistä lisäarvolla tai liittyä materiaalin ja varastojen
hallintaan.
Tutkimuksesta käy ilmi, että yksittäisen tuotteen varastokiertoa on mahdollista saada
parannettua huomattavastikin tilauseriä ja tiheyttä muuttamalla, ilman että
asiakaspalvelu kärsii. Tämä tarkoittaa kuitenkin lisää työtä, koska tuotteita tulee
kokoajan tarkkailla ja menekin mukaan syöttää tietojärjestelmään tietoa, jonka avulla
ohjelmisto laskee tilausmäärät.
Rauman keskustan Alkolle kevään 2011 aikana. Teoriaosassa käsiteltiin asioita,
joiden avulla varastokiertoa on mahdollista parantaa kuten myymälämarkkinointi,
materiaalin ja varastojen hallinta, sekä lisäarvon tuottaminen asiakkaille. Kierron
paranemisella taas saadaan vähennettyä sitoutuneen pääoman osuutta.
Tutkimusosassa laskettiin kuinka paljon varastokiertoa saataisiin parannettua
prosentteina, kun valitut tuotteet tilataan laatikoittain rullakkojen sijaan. Toiset
tutkittavat tuotteet sijoitettiin hyllyyn normaaleille hyllypakoilleen ja toiset jätettiin
edelleen rullakoille. Laskut perustuivat tammikuun tilauseriin ja myyntiin.
Maaliskuussa tämä toteutettiin käytännössä myymälässä. Tutkimustuloksissa
vertaillaan näitä odotusarvoja, sekä toteutunutta varastokiertoa tutkittavien tuotteiden
osalta.
Myös Alkon erityisasema otetaan huomioon, monopoliasemassa olevan yrityksen
tulee toimia tasapuolisesti kaikkia tavarantoimittajia kohtaan. Alko ei itse voi
markkinoida tuotteitaan. Kierron parantamiseksi tulee siis löytää muita metodeja,
jotka voivat olla myynnin edistämistä lisäarvolla tai liittyä materiaalin ja varastojen
hallintaan.
Tutkimuksesta käy ilmi, että yksittäisen tuotteen varastokiertoa on mahdollista saada
parannettua huomattavastikin tilauseriä ja tiheyttä muuttamalla, ilman että
asiakaspalvelu kärsii. Tämä tarkoittaa kuitenkin lisää työtä, koska tuotteita tulee
kokoajan tarkkailla ja menekin mukaan syöttää tietojärjestelmään tietoa, jonka avulla
ohjelmisto laskee tilausmäärät.