Verkko-oppimisalustan käyttöönotto koulutusyrityksessä
Laava, Jouni (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202112094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202112094
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä käsiteltävä Moodle-verkko-oppimisympäristö otettiin käyttöön vuonna 2007 kajaanilaisessa Arffman Consulting Oy (AC) koulutusyrityksessä. Käyttöönoton jälkeen Moodle-verkko-oppimisympäristöä ylläpidettiin kolmen vuoden ajan.
Verkko-oppimisympäristö oli yrityksen ensimmäinen, ja sitä käytettiin pääasiassa koulutusten etäjaksoilla. Moodlen. käyttötarve lisääntyy edelleen. Vuodesta 2012 alkaen Keski-Suomen ELY-keskuksen vaatimuksesta Keski-Suomen TE-toimistojen kursseilla on oltava käytössä verkko-oppimisympäristön koulutusten osapuolten (koulutusyritys, kouluttaja, opiskelijat, TE-toimisto) väliseen viestintään. Toimeksiantajan tavoitteena oli AC-toimintaympäristöön soveltuvan, mahdollisimman helppohoitoisen Moodle-verkko-oppimisympäristö asennus, ensimmäisten koulutusten suoritus, ylläpito kolmen vuoden ajan ja jatkotoimenpide-ehdotukset. Ylläpitoon kuuluivat päivittämiset uudempiin versioihin ja verkkoalustan siirto uudelle Internet-palveluntarjoajalle.
Insinöörityön alussa kartoitettiin AC-käyttöympäristön asettamia vaatimuksia Moodlen käytölle. Selvennettiin verkko-oppimisympäristön käsitettä ja käyttöä koulutuksessa. Työssä on lueteltu yrityksen toiminnassa tavoiteltavia Moodlen käyttötapoja. Työssä on myös kuvattu Moodlen toteutustekniikoita: avointa lähdekoodia ja LAMP toteutusalustaa (Linux, Apache, MySql ja PHP). Käyttöönotossa ja ylläpidossa kerrotaan, miten Moodle asennettiin ja päivitettiin ylläpitojaksolla viiteen kertaan. Moodle päivitettiin 1.8 versiosta versioon 1.9 ja viimeiseksi versioon 2.0. Asennuksia suoritettiin työasemaan, WWW-palveluntarjoajan alustaan sekä siirrettiin uudelle WWW-palveluntarjoajan alustalle. Viimeiseksi Moodle asennettiin omaan käyttöön edulliseen WWW-hotelliin. Päivityksissä toistuivat asennusalustan valmistelu, asennus ja asennuksen viimeistely eli käyttömäärittely.
Moodle osoittautui luotettavaksi ja helposti käyttöönotettavaksi verkko-oppimisalustaksi. Moodle on koulutusyrityksen työväline, jonka käyttöönotto huomattavasti teknisesti on huomattavasti helpompaa kuin käyttöönotto pedagogisena oppimisympäristönä.
Verkko-oppimisympäristö oli yrityksen ensimmäinen, ja sitä käytettiin pääasiassa koulutusten etäjaksoilla. Moodlen. käyttötarve lisääntyy edelleen. Vuodesta 2012 alkaen Keski-Suomen ELY-keskuksen vaatimuksesta Keski-Suomen TE-toimistojen kursseilla on oltava käytössä verkko-oppimisympäristön koulutusten osapuolten (koulutusyritys, kouluttaja, opiskelijat, TE-toimisto) väliseen viestintään. Toimeksiantajan tavoitteena oli AC-toimintaympäristöön soveltuvan, mahdollisimman helppohoitoisen Moodle-verkko-oppimisympäristö asennus, ensimmäisten koulutusten suoritus, ylläpito kolmen vuoden ajan ja jatkotoimenpide-ehdotukset. Ylläpitoon kuuluivat päivittämiset uudempiin versioihin ja verkkoalustan siirto uudelle Internet-palveluntarjoajalle.
Insinöörityön alussa kartoitettiin AC-käyttöympäristön asettamia vaatimuksia Moodlen käytölle. Selvennettiin verkko-oppimisympäristön käsitettä ja käyttöä koulutuksessa. Työssä on lueteltu yrityksen toiminnassa tavoiteltavia Moodlen käyttötapoja. Työssä on myös kuvattu Moodlen toteutustekniikoita: avointa lähdekoodia ja LAMP toteutusalustaa (Linux, Apache, MySql ja PHP). Käyttöönotossa ja ylläpidossa kerrotaan, miten Moodle asennettiin ja päivitettiin ylläpitojaksolla viiteen kertaan. Moodle päivitettiin 1.8 versiosta versioon 1.9 ja viimeiseksi versioon 2.0. Asennuksia suoritettiin työasemaan, WWW-palveluntarjoajan alustaan sekä siirrettiin uudelle WWW-palveluntarjoajan alustalle. Viimeiseksi Moodle asennettiin omaan käyttöön edulliseen WWW-hotelliin. Päivityksissä toistuivat asennusalustan valmistelu, asennus ja asennuksen viimeistely eli käyttömäärittely.
Moodle osoittautui luotettavaksi ja helposti käyttöönotettavaksi verkko-oppimisalustaksi. Moodle on koulutusyrityksen työväline, jonka käyttöönotto huomattavasti teknisesti on huomattavasti helpompaa kuin käyttöönotto pedagogisena oppimisympäristönä.