Lennonsuunnitteluohjelman valinta
Takala, Harri (2012)
Takala, Harri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202092039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202092039
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin tutkimustyönä Flybe Finland Oy:n toimeksiannosta uuden lennonsuunnitteluohjelman löytämiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää yhtiölle parhaiten sopiva järjestelmä korvaamaan poistuva Rodos-ohjelmisto. Yhtiön lento-osasto perusti projektia varten projektiryhmän, johon kuului ryhmän johtaja Head of Flight Operations Support sekä Deputy OPS Manager ja E170 Technical Pilot.
Tutkimuksen ensimmäinen vaihe toteutettiin tutustumalla saatavilla oleviin lennonsuunnitteluohjelmiin ja vertaamilla niitä yhtiön asettamiin kriittisiin ominaisuuksiin. Projektiryhmä tutustui järjestelmiin tutkimalla toimittajien internetsivustoja, tilaamalla esittelydemoja, tutustumalla muiden yhtiöiden järjestelmiin, järjestämällä toimittajille kysely järjestelmien ominaisuuksista sekä osallistumalla alan messuille.
Tutkimuksen toiseen vaiheeseen pääsivät kriittiset ominaisuudet täyttäneet järjestelmät; Air Supportin PPS, Jeppesenin Jet Planner ja Asistimin HP Flight Planner. Niistä valittiin yhtiölle sopivin usean tekijän pisteytysmenetelmiin sekä analyyttisen hierarkiaprosessiin perustuvalla tutkimuksella. Tutkimuksen tuloksia verrattiin järjestelmien kustannuksiin. Vertailun tuloksille tehtiin herkkyysanalyysi tulosten luotettavuuden selvittämiseksi.
Tutkimus osoitti Air Supportin PPS:n Flybe Finland Oy:lle sopivimmaksi järjestelmäksi. Tulos selittyi lähinnä sillä, että PPS on suunnattu yhtiön operoimien lyhyiden- ja keskipitkien reittien suunnitteluun. PPS:n automaatioaste oli korkein ja se oli kustannuksiltaan selvästi edullisin.
Huolellinen tutkimus todettiin mahdollisuudeksi löytää yhtiön tarpeisiin hyvin sopiva ja kokonaistaloudellinen, joskin vähemmän nimekäs, järjestelmä. Sopivan kokoisen partnerin nähtiin mahdollistavan paremman yhteistyön toimittajan ja asiakkaan välillä.
Tutkimuksen ensimmäinen vaihe toteutettiin tutustumalla saatavilla oleviin lennonsuunnitteluohjelmiin ja vertaamilla niitä yhtiön asettamiin kriittisiin ominaisuuksiin. Projektiryhmä tutustui järjestelmiin tutkimalla toimittajien internetsivustoja, tilaamalla esittelydemoja, tutustumalla muiden yhtiöiden järjestelmiin, järjestämällä toimittajille kysely järjestelmien ominaisuuksista sekä osallistumalla alan messuille.
Tutkimuksen toiseen vaiheeseen pääsivät kriittiset ominaisuudet täyttäneet järjestelmät; Air Supportin PPS, Jeppesenin Jet Planner ja Asistimin HP Flight Planner. Niistä valittiin yhtiölle sopivin usean tekijän pisteytysmenetelmiin sekä analyyttisen hierarkiaprosessiin perustuvalla tutkimuksella. Tutkimuksen tuloksia verrattiin järjestelmien kustannuksiin. Vertailun tuloksille tehtiin herkkyysanalyysi tulosten luotettavuuden selvittämiseksi.
Tutkimus osoitti Air Supportin PPS:n Flybe Finland Oy:lle sopivimmaksi järjestelmäksi. Tulos selittyi lähinnä sillä, että PPS on suunnattu yhtiön operoimien lyhyiden- ja keskipitkien reittien suunnitteluun. PPS:n automaatioaste oli korkein ja se oli kustannuksiltaan selvästi edullisin.
Huolellinen tutkimus todettiin mahdollisuudeksi löytää yhtiön tarpeisiin hyvin sopiva ja kokonaistaloudellinen, joskin vähemmän nimekäs, järjestelmä. Sopivan kokoisen partnerin nähtiin mahdollistavan paremman yhteistyön toimittajan ja asiakkaan välillä.