Varastoprosessien hallinta ja kehittäminen, case: Core Lifestyle OY
Pitkänen, Janus (2012)
Pitkänen, Janus
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202071989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202071989
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä varastoprosesseja on ja mi-ten niitä tulee hallita. Opinnäytetyössä perehdytään varastoprosessien hallin-taan. Varastoprosesseja oli tarkoitus kehittää niin, että ne toimisivat nopeasti ja olisivat taustalla tukemassa parempaa asiakaspalvelua. Varastoprosessien lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi varaston henkilöstökoulutusta sekä varaston tietojärjestelmiä sekä niiden merkitystä toimivassa varastossa. Pääosin teoria on tehty suurille jakeluvarastoille, mutta tässä opinnäytetyössä yritetään saada asiat toimimaan pienemmässä myymälävarastossa.
Ensimmäisenä asiana on varasto yleisesti. Tässä kohdassa vastataan kysy-myksiin, miksi varastoja syntyy ja mitä varastossa yleensä tapahtuu ja mitkä ovat varaston päätehtävät. Opinnäytetyössä käsitellään tavaran vastaanotto ja sen nopeuttavat ja kuluja vähentävät tekijät. Tavaransäilytykseen liittyvät asiat kuten tilasuunnittelu, erilaiset optimointitavat sekä järjestykseen ja inventointiin liittyvät asiat selvitetään tässä vaiheessa. Tavaran keräily on tärkeä varastopro-sessi asiakaspalvelun kannalta. Opinnäytetyössä käydään läpi, millaisia erilaisia keräilymenetelmiä on ja miten ne toimivat ja miten niitä kannattaa käyttää. Viimeisenä prosessina käydään läpi tavaran lähettäminen. Tavaran lähettämiseen kuuluvat asiat kuten pakkausmateriaalien merkitys ja lastausalueen toiminta tavaran lähetyksessä. Varastoprosessien jälkeen perehdytään varaston henkilöstöön ja sen koulutukseen ja turvallisuuteen varastossa toimittaessa. Henkilöstökoulutuksen idea on saada henkilöstö motivoituneeksi ja tehokkaaksi. Näiden asioiden lisäksi katsotaan myös varaston tietojärjestelmää ja sen merkitystä ja tehtäviä varastossa.
Opinnäytetyö käy läpi, millainen on case-yrityksen varasto ja miten se toimii. Löydettyjen tekniikoiden käyttöönotto case-yrityksessä vaatii sen, että tunne-taan case-yrityksen nykyiset varastointitavat. Uusia teoriapohjaisia varastonprosessien hallintatapoja verrataan case-yrityksen aikaisempiin tapoihin. Tätä kautta yritetään löytää parempia ja nopeampia keinoja saada varastoprosessit toimimaan nopeammin. Jokaisen teoriassa käydyn varastoprosessin pohjalta on tehty kehittämisehdotukset nykyisille varastoprosesseille.
Ensimmäisenä asiana on varasto yleisesti. Tässä kohdassa vastataan kysy-myksiin, miksi varastoja syntyy ja mitä varastossa yleensä tapahtuu ja mitkä ovat varaston päätehtävät. Opinnäytetyössä käsitellään tavaran vastaanotto ja sen nopeuttavat ja kuluja vähentävät tekijät. Tavaransäilytykseen liittyvät asiat kuten tilasuunnittelu, erilaiset optimointitavat sekä järjestykseen ja inventointiin liittyvät asiat selvitetään tässä vaiheessa. Tavaran keräily on tärkeä varastopro-sessi asiakaspalvelun kannalta. Opinnäytetyössä käydään läpi, millaisia erilaisia keräilymenetelmiä on ja miten ne toimivat ja miten niitä kannattaa käyttää. Viimeisenä prosessina käydään läpi tavaran lähettäminen. Tavaran lähettämiseen kuuluvat asiat kuten pakkausmateriaalien merkitys ja lastausalueen toiminta tavaran lähetyksessä. Varastoprosessien jälkeen perehdytään varaston henkilöstöön ja sen koulutukseen ja turvallisuuteen varastossa toimittaessa. Henkilöstökoulutuksen idea on saada henkilöstö motivoituneeksi ja tehokkaaksi. Näiden asioiden lisäksi katsotaan myös varaston tietojärjestelmää ja sen merkitystä ja tehtäviä varastossa.
Opinnäytetyö käy läpi, millainen on case-yrityksen varasto ja miten se toimii. Löydettyjen tekniikoiden käyttöönotto case-yrityksessä vaatii sen, että tunne-taan case-yrityksen nykyiset varastointitavat. Uusia teoriapohjaisia varastonprosessien hallintatapoja verrataan case-yrityksen aikaisempiin tapoihin. Tätä kautta yritetään löytää parempia ja nopeampia keinoja saada varastoprosessit toimimaan nopeammin. Jokaisen teoriassa käydyn varastoprosessin pohjalta on tehty kehittämisehdotukset nykyisille varastoprosesseille.