Laadun merkitys pienyrityksissä
Kiiski, Sakari (2012)
Kiiski, Sakari
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061962
Tiivistelmä
Mistä johtuu, että toiset yritykset menestyvät kiristyvässä kilpailuympäristössä ja toiset taas eivät? Kysymys on vaikea eikä varmasti löydy yksiselitteistä vastausta. Yrittäminen ja yrittämisen riskit ovat suuret ja aiheuttavat usein huomattavaa sekä henkistä että taloudellista kuormitusta, stressiä. Kuinka yrittäjä, etenkin uusi yrittäjä, voi löytää sen toimintatavan, jolla menestyä ja saavuttaa tavoitteen? Miten yrittäjä pystyy luomaan menestystä ja hyvinvointia itselleen, asiakkailleen, henkilöstölleen ja yhteisölleen?
Business-idea on varmasti tärkein, mutta laatu ja laadullinen tekeminen ovat välittömästi seuraavina tekijöinä yrityksen menestykselle. Yrityksen laatu on osa yhtiön johtamiskulttuuria ja se heijastuu läpi koko organisaation. Laatu on käsite, jonka konkretisoiminen voi joskus olla hyvin vaikeaa. Halvan tuotteen laatu voi olla hyvä, silloin kun vastaavassa kalliimmassa tuotteessa ei ole laatua lainkaan.
Yrityksen menestyksen kannalta asiakastyytyväisyys on välttämätöntä. Vain tyytyväiset asiakkaat mahdollistavat asiakkuuden, kumppanuuden, ja vain se voi varmistaa positiivisen kassavirran ja yrityksen mahdollisuuden menestyä.
Opinnäytetyössä tutkittiin yrityksen toimintaa, sen prosesseja ja resursseja. Samalla selvitettiin kuinka markkinoilla jo asemansa vakiinnuttanut yritys voi parantaa ja kehittää toimintaansa koko ajan kiristyvässä kilpailussa.
Business-idea on varmasti tärkein, mutta laatu ja laadullinen tekeminen ovat välittömästi seuraavina tekijöinä yrityksen menestykselle. Yrityksen laatu on osa yhtiön johtamiskulttuuria ja se heijastuu läpi koko organisaation. Laatu on käsite, jonka konkretisoiminen voi joskus olla hyvin vaikeaa. Halvan tuotteen laatu voi olla hyvä, silloin kun vastaavassa kalliimmassa tuotteessa ei ole laatua lainkaan.
Yrityksen menestyksen kannalta asiakastyytyväisyys on välttämätöntä. Vain tyytyväiset asiakkaat mahdollistavat asiakkuuden, kumppanuuden, ja vain se voi varmistaa positiivisen kassavirran ja yrityksen mahdollisuuden menestyä.
Opinnäytetyössä tutkittiin yrityksen toimintaa, sen prosesseja ja resursseja. Samalla selvitettiin kuinka markkinoilla jo asemansa vakiinnuttanut yritys voi parantaa ja kehittää toimintaansa koko ajan kiristyvässä kilpailussa.