Nuorten oululaisten kokemuksia osallisuudestaan työllistymistä tukevissa palveluissa
Savolainen, Salla; Tanjunen, Laura (2011)
Savolainen, Salla
Tanjunen, Laura
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061946
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvaillaan nuorten oululaisten kokemuksia omasta osallisuudestaan työllistymistä tukevissa palveluissa. Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää nuorten osallisuutta työllistymistä tukevissa palveluissa. Tutkimus on työelämälähtöinen ja yhteistyökumppani on Nuorten Ystävät Ry, jonka Työelämä tutuksi ja töihin –projektin osallistujia haastateltavat ovat. Tutkimus edistää työllistymistä tukevien palveluiden työntekijöiden mahdollisuuksia reflektoida käsitystään nuorten osallisuudesta ja sen kehittämisestä palveluissa.
Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään nuorisotyöttömyyden hoidon nykytilaa sekä osallisuutta ja dialogisuutta sosiaalialan työn perusilmiöinä. Tietoperustassa painottuu dialogista työotetta korostava orientaatio. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Tutkimusta varten haastateltiin viittä nuorta Työelämä tutuksi ja töihin –projektin osallistujaa. Tieteenfilosofinen lähestymistapa tutkimuksessa on fenomenologis-hermeneuttinen.
Tutkimustulokset osoittavat, että nuorten kokemus omasta osallisuudestaan näissä palveluissa on puutteellinen. Dialogisuus on nuorten oululaisten kokemusten mukaan osal-lisuutta edistävä orientaatio. Dialogisuuden toteutuminen työllistymistä tukevissa palveluissa ei ole riittävää ja siihen nuoret kaipaavat muutosta.
Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään nuorisotyöttömyyden hoidon nykytilaa sekä osallisuutta ja dialogisuutta sosiaalialan työn perusilmiöinä. Tietoperustassa painottuu dialogista työotetta korostava orientaatio. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluin. Tutkimusta varten haastateltiin viittä nuorta Työelämä tutuksi ja töihin –projektin osallistujaa. Tieteenfilosofinen lähestymistapa tutkimuksessa on fenomenologis-hermeneuttinen.
Tutkimustulokset osoittavat, että nuorten kokemus omasta osallisuudestaan näissä palveluissa on puutteellinen. Dialogisuus on nuorten oululaisten kokemusten mukaan osal-lisuutta edistävä orientaatio. Dialogisuuden toteutuminen työllistymistä tukevissa palveluissa ei ole riittävää ja siihen nuoret kaipaavat muutosta.