Evaluation of Customer Service and Resource Usage for the Harbour Office of Kuopio
Munde, Tiina (2012)
Munde, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061944
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli koota ja arvioida tietoa Kuopion satamatoimiston asiakkaista, toimiston halutusta sijainnista ja resurssien tarpeesta etenkin talvisäilytyspaikkojen osalta. Lisäksi taustatiedot valottivat asiakassegmenttejä. Tarkoituksena oli lisäksi tarjota materiaalia satamatoimiston nykytilasta tiedoksi Kuopion kaupunkirakennelautakunnalle, mikä on päättämässä toimiston tulevaisuudesta.
Määrällinen tutkimusmenetelmä valittiin ajan ja käytössä olevien resurssien vähyyden vuoksi. Ensisijainen asiatieto kerättiin kyselylomakkeella mikä oli ensimmäisen kerran saatavilla Kallavesj-näyttelyssä huhtikuussa 2010 ja elokuun 2010 loppuun asti kysely oli täytettävissä satamatoimistolla. Tietolähteenä käytettiin lisäksi kirjoja, artikkeleita, keskusteluja, työkokemusta ja havainnointia satamatoimistolla.
Opinnäytetyö sisältää palvelumarkkinoinnin teoriakatsauksen ja tutkimuksen analysoinnin. Tulokset olivat odotusten suuntaisia. Tutkimuksen mukaan satamatoimiston perusasiakas on iältään ja tulotasoltaan keskivertosuomalainen, veneily on kuitenkin miesvaltainen harrastus. Satamatoimiston sijainti on ihanteellinen asiakaspalvelun kannalta ja talvisäilytyspalvelua pidetään tärkeänä.
Määrällinen tutkimusmenetelmä valittiin ajan ja käytössä olevien resurssien vähyyden vuoksi. Ensisijainen asiatieto kerättiin kyselylomakkeella mikä oli ensimmäisen kerran saatavilla Kallavesj-näyttelyssä huhtikuussa 2010 ja elokuun 2010 loppuun asti kysely oli täytettävissä satamatoimistolla. Tietolähteenä käytettiin lisäksi kirjoja, artikkeleita, keskusteluja, työkokemusta ja havainnointia satamatoimistolla.
Opinnäytetyö sisältää palvelumarkkinoinnin teoriakatsauksen ja tutkimuksen analysoinnin. Tulokset olivat odotusten suuntaisia. Tutkimuksen mukaan satamatoimiston perusasiakas on iältään ja tulotasoltaan keskivertosuomalainen, veneily on kuitenkin miesvaltainen harrastus. Satamatoimiston sijainti on ihanteellinen asiakaspalvelun kannalta ja talvisäilytyspalvelua pidetään tärkeänä.