Kun huoli herää...Varhaisen puuttumisen malli Ekamissa opiskelevan nuoren mielen hyvin voinnin edistämiseksi
Kaunisto, Anna; Arholahti, Hanna (2012)
Kaunisto, Anna
Arholahti, Hanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061936
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda varhaisen puuttumisen toimintamalli Etelä Kymenlaakson ammattiopiston ryhmänohjaajien käyttöön. Malli tukee ryhmänohjaa-jaa puuttumaan nuoren pahoinvoinnin ilmentymään mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Työ on osa Voi hyvin nuori -hanketta. ”Voi hyvin nuori” -hankkeessa tut-kitaan empiirisin keinoin nuorten arvoja, elämäntyylejä, hyvinvoinnin ja integraation sekä pahoinvoinnin ja syrjäytymisen rakenteita.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, toiminnallinen tutkimus, jolla on pyritty tutkimaan nuoren mielenterveyden ongelmia, siihen vaikuttava tekijöitä sekä ammatillisen kou-lutuksen keinoja puuttua ongelmiin varhaisessa vaiheessa huolen herättyä. Nuoren mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä sekä mielenterveyttä suojaavia tekijöitä on työs-sämme esitelty monipuolisesti. Työn aihe on hyvin ajankohtainen ja tulee palvelemaan Etelä-Kymenlaakson ammattiopistoa ja sitä kautta myös helpottamaan ryh-mänohjaajan arkea työssään, luodun toimintamallin avulla, jossa määritellään kes-keisimmät huolenaiheet sekä keinot.
Keskeisimpiä päätelmiä tutkimuksessa on, että tällä hetkellä Etelä-Kymenlaakson ammattiopistolta puuttuu kokonaan malli varhaisesta puuttumisesta. Tarve mallin ra-kentamiseen nousi hyvin tärkeänä asiana esille keskusteluissa Tommi Koivulan kassa. Toimintamallista tulee osa ryhmänohjaajan kansiota ja se rakennetaan yhdessä työelämäohjaaja kuraattori Tommi Koivulan kanssa. Tällä hetkellä Suomessa nuorista n. 20 – 30 %:lla on jonkin asteinen mielenterveyden ongelma. Psyykkinen oireilu kertoo siitä, että nuoren kehitys on vaarassa. Mielenterveydenhäiriöiden varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen on tärkeä osa ryhmänohjaajan työtä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, toiminnallinen tutkimus, jolla on pyritty tutkimaan nuoren mielenterveyden ongelmia, siihen vaikuttava tekijöitä sekä ammatillisen kou-lutuksen keinoja puuttua ongelmiin varhaisessa vaiheessa huolen herättyä. Nuoren mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä sekä mielenterveyttä suojaavia tekijöitä on työs-sämme esitelty monipuolisesti. Työn aihe on hyvin ajankohtainen ja tulee palvelemaan Etelä-Kymenlaakson ammattiopistoa ja sitä kautta myös helpottamaan ryh-mänohjaajan arkea työssään, luodun toimintamallin avulla, jossa määritellään kes-keisimmät huolenaiheet sekä keinot.
Keskeisimpiä päätelmiä tutkimuksessa on, että tällä hetkellä Etelä-Kymenlaakson ammattiopistolta puuttuu kokonaan malli varhaisesta puuttumisesta. Tarve mallin ra-kentamiseen nousi hyvin tärkeänä asiana esille keskusteluissa Tommi Koivulan kassa. Toimintamallista tulee osa ryhmänohjaajan kansiota ja se rakennetaan yhdessä työelämäohjaaja kuraattori Tommi Koivulan kanssa. Tällä hetkellä Suomessa nuorista n. 20 – 30 %:lla on jonkin asteinen mielenterveyden ongelma. Psyykkinen oireilu kertoo siitä, että nuoren kehitys on vaarassa. Mielenterveydenhäiriöiden varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen on tärkeä osa ryhmänohjaajan työtä.