Nuori mies pukeutujana ja kuluttajana
Parviainen, Tuulimaria (2012)
Parviainen, Tuulimaria
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061928
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on nuori mies pukeutujana ja kuluttajana. Työ pyrkii vastaamaan siihen, mitä tekijöitä pukeutumis- ja kuluttamisvalintojen taustalta löytyy ja millaisia vaatteita nuoret miehet haluavat. Tavoitteena on myös vahvistaa tekijän ammattitaitoa sekä pohtia tulevaisuuden ammatillista suuntaa.
Ilmiöön on perehdytty kirjallisuuden, miehille suoritetun kyselyn sekä toiminnallisessa osiossa toteutetun miesten vaatemalliston kautta. Kirjallisessa osiossa tarkastellaan miehisyyden ja miehen identiteetin vaikutusta pukeutumiseen, miesten pukeutumisen kehitystä 1900-luvun alusta sekä nuoren miehen vaate- ja kuluttamisvalintoja nykypäivänä. Toiminnallisessa osiossa toteutettiin mallisto, joka syntyi osittaisen aineiston sekä suunnittelijan omien käsitysten pohjalta. Myöhemmin mallistoa on tarkasteltu esille tulleiden teemojen kautta.
Lopputuloksena on ymmärrys siitä, että nuori mies perustaa vaatevalintojaan omaan elämäntyyliin, elämäntilanteeseen, arvoihin sekä omaan makuun. Taustalla on myös vaatteen erilaiset ominaisuudet, kuten käytännöllisyys, mukavuus, hinta-laatusuhde, yksilöllisyys sekä vaatteen ulkonäkö. Kuluttajana nuori mies perustelee valintojaan ja pyrkii ostotyytyväisyyteen.
Ilmiöön on perehdytty kirjallisuuden, miehille suoritetun kyselyn sekä toiminnallisessa osiossa toteutetun miesten vaatemalliston kautta. Kirjallisessa osiossa tarkastellaan miehisyyden ja miehen identiteetin vaikutusta pukeutumiseen, miesten pukeutumisen kehitystä 1900-luvun alusta sekä nuoren miehen vaate- ja kuluttamisvalintoja nykypäivänä. Toiminnallisessa osiossa toteutettiin mallisto, joka syntyi osittaisen aineiston sekä suunnittelijan omien käsitysten pohjalta. Myöhemmin mallistoa on tarkasteltu esille tulleiden teemojen kautta.
Lopputuloksena on ymmärrys siitä, että nuori mies perustaa vaatevalintojaan omaan elämäntyyliin, elämäntilanteeseen, arvoihin sekä omaan makuun. Taustalla on myös vaatteen erilaiset ominaisuudet, kuten käytännöllisyys, mukavuus, hinta-laatusuhde, yksilöllisyys sekä vaatteen ulkonäkö. Kuluttajana nuori mies perustelee valintojaan ja pyrkii ostotyytyväisyyteen.