Ikääntyneiden hoitotyön vetovoimaisuus sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta
Nuutinen, Tiina; Paulin, Satu-Hanna (2012)
Nuutinen, Tiina
Paulin, Satu-Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202031899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202031899
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Lahden ammattikorkeakoulussa opiskelevien sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä ikääntyneiden hoitotyön vetovoimaisuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille ikääntyneiden hoitotyön kiinnostavuutta sekä herättää keskustelua.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonantajiksi tutkimukseen valittiin Lahden ammattikorkeakoulussa opiskelevia sairaanhoitajaopiskelijoita, jotka valmistuvat sairaanhoitajiksi syksyn 2011 tai kevään 2012 aikana. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyillä. Aineisto koostui 16:sta vastauksesta. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimus toteutettiin syksyn 2011 aikana.
Tutkimukseen osallistuneilla sairaanhoitajaopiskelijoilla oli työkokemusta ikääntyneiden hoitotyöstä, joten opiskelijoiden kokemukset eivät rajoittuneet ainoastaan opintoihin kuuluvaan ohjattuun harjoitteluun. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat osaamisensa ikääntyneiden hoitotyössä pääsääntöisesti hyväksi. Ikääntyneiden hoitotyö koettiin merkitykselliseksi. Opiskelijat kertoivat kehittämisehdotuksia ikääntyneiden hoitotyön koulutukseen ja hoitotyöhön liittyen. Koulutukseen toivottiin enemmän lääkehoidon ja vuorovaikutustaitojen opettamista. Sairaanhoitajaopiskelijoiden mukaan ikääntyneiden hoitotyöhön tulisi saada käyttöön enemmän apuvälineitä, kuten nostolaitteita. Opiskelijat pitivät ikääntyneiden hoitotyötä yhteiskunnallisesti tärkeänä tehtävänä. Sairaanhoitajaopiskelijat pitivät mahdollisena työskentelyä ikääntyneiden hoitotyössä kuormitustekijöistä huolimatta.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonantajiksi tutkimukseen valittiin Lahden ammattikorkeakoulussa opiskelevia sairaanhoitajaopiskelijoita, jotka valmistuvat sairaanhoitajiksi syksyn 2011 tai kevään 2012 aikana. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyillä. Aineisto koostui 16:sta vastauksesta. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimus toteutettiin syksyn 2011 aikana.
Tutkimukseen osallistuneilla sairaanhoitajaopiskelijoilla oli työkokemusta ikääntyneiden hoitotyöstä, joten opiskelijoiden kokemukset eivät rajoittuneet ainoastaan opintoihin kuuluvaan ohjattuun harjoitteluun. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat osaamisensa ikääntyneiden hoitotyössä pääsääntöisesti hyväksi. Ikääntyneiden hoitotyö koettiin merkitykselliseksi. Opiskelijat kertoivat kehittämisehdotuksia ikääntyneiden hoitotyön koulutukseen ja hoitotyöhön liittyen. Koulutukseen toivottiin enemmän lääkehoidon ja vuorovaikutustaitojen opettamista. Sairaanhoitajaopiskelijoiden mukaan ikääntyneiden hoitotyöhön tulisi saada käyttöön enemmän apuvälineitä, kuten nostolaitteita. Opiskelijat pitivät ikääntyneiden hoitotyötä yhteiskunnallisesti tärkeänä tehtävänä. Sairaanhoitajaopiskelijat pitivät mahdollisena työskentelyä ikääntyneiden hoitotyössä kuormitustekijöistä huolimatta.