Puunistutus ja metsäteemat osana ENO-verkkokoulun toimintaa
Kopola, Sara; Piikki, Reeta (2012)
Kopola, Sara
Piikki, Reeta
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011833
Tiivistelmä
Viimeisten vuosikymmenien aikana kiinnostus metsien tilasta on kasvanut maailmanlaajuisesti. Metsien tuhoaminen ja erilaiset suuret uhkatekijät metsiä kohtaan, kuten ilmastonmuutos, ovat osoittaneet tämän luonnonvaran rajallisuuden. Nämä asiat ovat saaneet ihmiset ymmärtämään riippuvuuteensa metsiin, niin taloudellisen hyvinvoinnin kuin elinympäristönkin kautta.
Erilaiset puunistutushankkeet ovat yksi tapa taistella metsien vähenemistä vastaan. Jotta toimet metsien säilyttämiseksi jatkuvat, on ensiarvoisen tärkeää, että ymmärrämme metsien tärkeyden. Osana ympäristökasvatuksen tehtävää on lisätä ihmisten tietoutta metsien useista merkityksistä maapallolle ja ihmisille. Vuonna 2004 ympäristökasvatuskoulu ENO-verkkokoulun toimintaan otettiin mukaan puunistutuspäivä, jonka myötä kiinnostus metsäaiheisiin on kasvanut ENO-verkkokoulussa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia puunistutustoimia ja metsäteemoja osana ENO-verkkokoulun toimintaa.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2011 sähköisellä kyselylomakkeella ENO-opettajilta ympäri maailmaa. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin 182 kappaletta. Puolet opettajista kertoi istuttavansa 1–20 puuta vuodessa. Pienistä istutusmääristä huolimatta tapahtuma koettiin merkittäväksi. Opettajien mielestä on tärkeää, kun ihmiset eri puolilla maailmaa toimivat yhteisen asian eteen. Tapahtuman opetuksellinen merkitys oppilaille niin käytännön toimena kuin symbolisessakin mielessä korostui. Tutkimuksen perusteella puunistutustoimien sanoma leviää myös koulujen ulkopuolelle, sillä yli 60 prosenttia opettajista kertoi tapahtumaan osallistuvan myös koulun ulkopuolisia henkilöitä.
Erilaiset puunistutushankkeet ovat yksi tapa taistella metsien vähenemistä vastaan. Jotta toimet metsien säilyttämiseksi jatkuvat, on ensiarvoisen tärkeää, että ymmärrämme metsien tärkeyden. Osana ympäristökasvatuksen tehtävää on lisätä ihmisten tietoutta metsien useista merkityksistä maapallolle ja ihmisille. Vuonna 2004 ympäristökasvatuskoulu ENO-verkkokoulun toimintaan otettiin mukaan puunistutuspäivä, jonka myötä kiinnostus metsäaiheisiin on kasvanut ENO-verkkokoulussa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia puunistutustoimia ja metsäteemoja osana ENO-verkkokoulun toimintaa.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2011 sähköisellä kyselylomakkeella ENO-opettajilta ympäri maailmaa. Hyväksyttyjä vastauksia saatiin 182 kappaletta. Puolet opettajista kertoi istuttavansa 1–20 puuta vuodessa. Pienistä istutusmääristä huolimatta tapahtuma koettiin merkittäväksi. Opettajien mielestä on tärkeää, kun ihmiset eri puolilla maailmaa toimivat yhteisen asian eteen. Tapahtuman opetuksellinen merkitys oppilaille niin käytännön toimena kuin symbolisessakin mielessä korostui. Tutkimuksen perusteella puunistutustoimien sanoma leviää myös koulujen ulkopuolelle, sillä yli 60 prosenttia opettajista kertoi tapahtumaan osallistuvan myös koulun ulkopuolisia henkilöitä.