Tarusta todeksi : Tarinat palvelujen markkinoinnissa, tuottamisessa ja kehittämisessä, esimerkki Majatalo Onnela
Juusti, Maria (2012)
Juusti, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011827
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee tarinoiden käyttöä yrityksen markkinoinnissa, palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä. Työ on rakennettu portfoliomaiseksi, jossa jokainen luku sisältää omanlaisensa näkökulman ja teoreettisen viitekehyksen tarinallisuuteen ja sen hyödyntämiseen. Työ on tehty yhteistyössä Majatalo Onnelan sekä VTT:n Matkailijan moniaistinen palvelukokemus-hankkeen kanssa.
Lukuja on kuusi, ensimmäisenä on tämän tarinan johdanto, jossa tarkoituksena on selventää lukijalle työn rakenne, tarkoitus ja päämäärät. Toisena luku, joka käsittelee Majatalo Onnelaa yrityksenä ja esittelee sen historiaan kuuluvat henkilöt. Tässä luvussa esittelyssä ovat sekä Majatalo Onnelan historia, tarjoamat palvelut että Majatalo Onnelan historian mielenkiintoisimmat henkilöt, Johanna Sofia Björklund, Paul Nikolajevitsch Shabelski sekä Eino Leino.
Kolmannessa luvussa käsitellään tarinallisuutta, tarinoiden tarvetta ja historiaa sekä tarinoiden hyödyntämiseen käytettyjä menetelmiä. Luku alkaa Majatalo Onnelan tarinallisella SWOT-analyysillä, jonka tarkoitus on selventää tarinoiden käytön hyötyjä ja vastaavasti kiinnittää huomiota myös mahdollisiin ongelmiin. Luvussa esitellään lyhyesti tarinaperinteen historiaa ja valotetaan Onnelan tarinoiden synnyn historiaa. Viimeisenä luvussa esitellään Six Hats-menetelmä ja tämän menetelmän avulla tarinoista esiin nousseet ideat.
Neljännessä luvussa katsantokanta on tarinallisessa markkinoinnissa, markkinointiviestinnässä ja markkinoinnin suunnittelussa. Luku avaa tarinallisen markkinoinnin segmentoinnissa, yrityksen yleisen markkinoinnissa ja markkinointiviestinnässä sekä markkinointisuunnittelussa huomioitavia asioita. Luvun lopussa on esitelty myös muutamia ideoita Majatalo Onnelan tarinalliseen markkinointiin.
Viidennen luvun näkökulma on palvelullinen. Tarkoituksena on selventää asiakaslähtöisen palvelun ja palvelun laadun muodostavia osatekijöitä. Tässä luvussa esitellään myös moniaistisuuden ja palvelumuotoilun käsitteet, joiden tarkoituksena on toimia työkaluina tarinallisuuden mukaan tuonnissa palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen. Myös tämän luvun viimeiseen osioon on kerätty ideoita miten tarinallisuutta voitaisiin hyödyntää palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä.
Luvussa kuusi on tämän työn kokoava osuus. Siihen on liitetty jokaisen yksittäisen luvun tärkeimpiä kokonaisuuksia ja tekijän oppimisen tärkeimmät havainnot.
Asiasanat: Markkinointi, palvelu, tarina
Lukuja on kuusi, ensimmäisenä on tämän tarinan johdanto, jossa tarkoituksena on selventää lukijalle työn rakenne, tarkoitus ja päämäärät. Toisena luku, joka käsittelee Majatalo Onnelaa yrityksenä ja esittelee sen historiaan kuuluvat henkilöt. Tässä luvussa esittelyssä ovat sekä Majatalo Onnelan historia, tarjoamat palvelut että Majatalo Onnelan historian mielenkiintoisimmat henkilöt, Johanna Sofia Björklund, Paul Nikolajevitsch Shabelski sekä Eino Leino.
Kolmannessa luvussa käsitellään tarinallisuutta, tarinoiden tarvetta ja historiaa sekä tarinoiden hyödyntämiseen käytettyjä menetelmiä. Luku alkaa Majatalo Onnelan tarinallisella SWOT-analyysillä, jonka tarkoitus on selventää tarinoiden käytön hyötyjä ja vastaavasti kiinnittää huomiota myös mahdollisiin ongelmiin. Luvussa esitellään lyhyesti tarinaperinteen historiaa ja valotetaan Onnelan tarinoiden synnyn historiaa. Viimeisenä luvussa esitellään Six Hats-menetelmä ja tämän menetelmän avulla tarinoista esiin nousseet ideat.
Neljännessä luvussa katsantokanta on tarinallisessa markkinoinnissa, markkinointiviestinnässä ja markkinoinnin suunnittelussa. Luku avaa tarinallisen markkinoinnin segmentoinnissa, yrityksen yleisen markkinoinnissa ja markkinointiviestinnässä sekä markkinointisuunnittelussa huomioitavia asioita. Luvun lopussa on esitelty myös muutamia ideoita Majatalo Onnelan tarinalliseen markkinointiin.
Viidennen luvun näkökulma on palvelullinen. Tarkoituksena on selventää asiakaslähtöisen palvelun ja palvelun laadun muodostavia osatekijöitä. Tässä luvussa esitellään myös moniaistisuuden ja palvelumuotoilun käsitteet, joiden tarkoituksena on toimia työkaluina tarinallisuuden mukaan tuonnissa palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen. Myös tämän luvun viimeiseen osioon on kerätty ideoita miten tarinallisuutta voitaisiin hyödyntää palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä.
Luvussa kuusi on tämän työn kokoava osuus. Siihen on liitetty jokaisen yksittäisen luvun tärkeimpiä kokonaisuuksia ja tekijän oppimisen tärkeimmät havainnot.
Asiasanat: Markkinointi, palvelu, tarina