Tämä on tarjous! : Mitä tarkoittaa tarjoaminen näyttelijäntyössä
Mettiäinen, Merja (2012)
Mettiäinen, Merja
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201311795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201311795
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus opinnäytetyöntekijän harjoitteluprosessista kahdessa monologissa. Opinnäytetyöntekijä on halunnut syventää oman näyttelijäntyönsä harjoitteluprosessin kautta ymmärrystään teatterissa, niin kutsutusta tarjoamisesta. Lisäksi hän halusi saada näyttelijäntyöharjoitteluprosessin avulla tietoa, mitä näyttelijä tarvitsee tarjoamiseen ja kuinka hän voisi ohjaajana auttaa näyttelijää tarjoamaan.
Tutkimuksen aineistona on käytetty opinnäytetyöntekijän päiväkirjaa prosessin aikana ja sen jälkeen. Päiväkirjaan on merkitty myös harjoitusten aikana kuvattua, videomateriaalista saatuja havaintoja.
Tekijä kuvailee tutkimuksessaan ensin mitä harjoituksissa tapahtui, sen jälkeen hän analysoi toimintansa ja sanallistaa ymmärryksensä tarjoamisesta. Loppupäätelmissä hän vielä kiteyttää oppimansa näyttelijänä sekä ohjaajana.
Aineiston tarkastelun jälkeen voidaan tulkita, että opinnäytetyöntekijän ymmärrys tarjoamisesta syventyi ja hän sai myös tietoa tarjoamisesta ohjaajan näkökulmasta. Opinnäytetyöntekijä oivalsi työnsä kautta toiminnan ja toimintaan suuntaavien ajatusten, sekä mielikuvien merkityksen tarjoamisen kannalta näyttelijäntyössä. Opinnäytetyön lopussa hän antaa esimerkkejä, kuinka hän voisi käyttää havaintojaan apuna ohjaajantyössä, esimerkiksi toimintaan suuntaavan ajatuksen valitsemisesta.
Tutkimuksen aineistona on käytetty opinnäytetyöntekijän päiväkirjaa prosessin aikana ja sen jälkeen. Päiväkirjaan on merkitty myös harjoitusten aikana kuvattua, videomateriaalista saatuja havaintoja.
Tekijä kuvailee tutkimuksessaan ensin mitä harjoituksissa tapahtui, sen jälkeen hän analysoi toimintansa ja sanallistaa ymmärryksensä tarjoamisesta. Loppupäätelmissä hän vielä kiteyttää oppimansa näyttelijänä sekä ohjaajana.
Aineiston tarkastelun jälkeen voidaan tulkita, että opinnäytetyöntekijän ymmärrys tarjoamisesta syventyi ja hän sai myös tietoa tarjoamisesta ohjaajan näkökulmasta. Opinnäytetyöntekijä oivalsi työnsä kautta toiminnan ja toimintaan suuntaavien ajatusten, sekä mielikuvien merkityksen tarjoamisen kannalta näyttelijäntyössä. Opinnäytetyön lopussa hän antaa esimerkkejä, kuinka hän voisi käyttää havaintojaan apuna ohjaajantyössä, esimerkiksi toimintaan suuntaavan ajatuksen valitsemisesta.