Opinnäytetyön työelämäläheisyys HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Haagan toimipisteen opiskelijoiden näkökulmasta
Viinikka, Elina (2012)
Viinikka, Elina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201311794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201311794
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen toiminnassa korostuu yhteys työelämään. Ammattikorkeakouluasetuksessa todetaan, että opinnäytetyön tavoitteena on kehittää opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan käytännön asiantuntijatehtävässä. Vuonna 2009 HAAGA-HELIAn opinnäytetöistä 72 % oli toimeksiantoja.
Opinnäytetyö on HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun toimeksiantama tutkimus opinnäytetyöprosessin työelämäläheisyydestä. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Haagan toimipisteen opiskelijoiden näkemyksiä siitä, tukeeko opinnäytetyö työllistymistä ja ammatillista kehittymistä sekä kehittääkö opinnäytetyö asiantuntijuutta. Tutkimus rajattiin koskemaan Haagan toimipisteen suomenkielisten koulutusohjelmien päivä- ja monimuoto-opiskelijoita sekä alumneja eli jo valmistuneita.
Tutkimusmenetelmiä oli kaksi: kvantitatiivinen kysely ja kvalitatiivinen teemahaastattelu. Yleisesti HAAGA-HELIAn opinnäytetyöprosessia koskeva kysely kaikille HAAGA-HELIAn opiskelijoille tehtiin helmikuussa 2011 toisen opinnäytetyön yhteydessä. Tässä tutkimuksessa analysoitiin tuon kyselyn tuloksia Haagan toimipisteen osalta. Kyselyyn vastasi 67 Haagan opiskelijaa ja vastausprosentti oli 14. Lisäksi joulukuussa 2011 haas-tateltiin kuutta Haagan alumnia.
Sekä nykyiset opiskelijat että alumnit olivat samaa mieltä siitä, että opinnäytetyö ei tue työllistymistä. Ammatillista kehittymistä opinnäytetyön sen sijaan uskottiin tukevan. Opiskelijat eivät uskoneet voivansa toimia asiantuntijatehtävissä tulevaisuudessa opinnäytetyön ansiosta. Alumnit kertoivat asiantuntijuuden kehittyneen hieman opinnäytetyön aiheesta, mutta eivät olleet pystyneet hyödyntämään sitä työelämässä.
Yhteistyötä opiskelijan, ohjaajan ja toimeksiantajan välillä voisi parantaa opinnäytetyöprosessissa pitämällä alussa yhteisen suunnittelupalaverin ja lopussa palautepalaverin. Opiskelijan tulisi valita häntä oikeasti kiinnostava aihe, jotta opinnäytetyö olisi laadukas ja toimeksiantajalle hyödyllinen.
Opinnäytetyö on HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun toimeksiantama tutkimus opinnäytetyöprosessin työelämäläheisyydestä. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Haagan toimipisteen opiskelijoiden näkemyksiä siitä, tukeeko opinnäytetyö työllistymistä ja ammatillista kehittymistä sekä kehittääkö opinnäytetyö asiantuntijuutta. Tutkimus rajattiin koskemaan Haagan toimipisteen suomenkielisten koulutusohjelmien päivä- ja monimuoto-opiskelijoita sekä alumneja eli jo valmistuneita.
Tutkimusmenetelmiä oli kaksi: kvantitatiivinen kysely ja kvalitatiivinen teemahaastattelu. Yleisesti HAAGA-HELIAn opinnäytetyöprosessia koskeva kysely kaikille HAAGA-HELIAn opiskelijoille tehtiin helmikuussa 2011 toisen opinnäytetyön yhteydessä. Tässä tutkimuksessa analysoitiin tuon kyselyn tuloksia Haagan toimipisteen osalta. Kyselyyn vastasi 67 Haagan opiskelijaa ja vastausprosentti oli 14. Lisäksi joulukuussa 2011 haas-tateltiin kuutta Haagan alumnia.
Sekä nykyiset opiskelijat että alumnit olivat samaa mieltä siitä, että opinnäytetyö ei tue työllistymistä. Ammatillista kehittymistä opinnäytetyön sen sijaan uskottiin tukevan. Opiskelijat eivät uskoneet voivansa toimia asiantuntijatehtävissä tulevaisuudessa opinnäytetyön ansiosta. Alumnit kertoivat asiantuntijuuden kehittyneen hieman opinnäytetyön aiheesta, mutta eivät olleet pystyneet hyödyntämään sitä työelämässä.
Yhteistyötä opiskelijan, ohjaajan ja toimeksiantajan välillä voisi parantaa opinnäytetyöprosessissa pitämällä alussa yhteisen suunnittelupalaverin ja lopussa palautepalaverin. Opiskelijan tulisi valita häntä oikeasti kiinnostava aihe, jotta opinnäytetyö olisi laadukas ja toimeksiantajalle hyödyllinen.