Palvelupakettien tuotteistamisprosessin kehitys ja pilotointi
Lauttamus, Markku (2012)
Lauttamus, Markku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201311768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201311768
Tiivistelmä
Palveluliiketoiminnassa työskentelevän yrityksen on seurattava aikaa ja kehitettävä jatkuvasti omaa liiketoimintaansa vastaamaan asiakastarpeita. Palveluinnovaatioissa on usein kyse ratkaisun kehittämisestä asiakkaan ongelmaan ja näitä palveluinnovaatioita on tuotteistettava asiakkaille sopiviksi paketeiksi. Pysyäkseen muutoksessa yrityksen on hyödynnettävä henkilöstön ja oman verkoston oppimiskyvykkyyttä. Näiden lisäksi tehokkaat ja joustavat prosessit ovat avainasemassa kilpailukyvyn ylläpitämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää palvelutuotteiden tuotteistamisprosessi, joka soveltuisi mahdollisimman nopeaan tuotteistamiseen asiakkaan vaatimusten perusteella asiakasrajapinnassa. Prosessin tulisi lisäksi sisältää yrityksen strategian ja portfolion hallintaan liittyviä malleja.
Teoriaosuudessa tutustuttiin muutamaan perinteiseen ja ketterään prosessimalliin, jotka esiteltiin opinnäytetyössä. Malleista etsittiin soveliaimmat ominaisuudet palvelutuotteen kehittämiseen asiakasrajapinnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää palvelutuotteiden tuotteistamisprosessi, joka soveltuisi mahdollisimman nopeaan tuotteistamiseen asiakkaan vaatimusten perusteella asiakasrajapinnassa. Prosessin tulisi lisäksi sisältää yrityksen strategian ja portfolion hallintaan liittyviä malleja.
Teoriaosuudessa tutustuttiin muutamaan perinteiseen ja ketterään prosessimalliin, jotka esiteltiin opinnäytetyössä. Malleista etsittiin soveliaimmat ominaisuudet palvelutuotteen kehittämiseen asiakasrajapinnassa.