Yrityksen henkilöstölehden kehittäminen, Case Amplit Info
Keponen, Matti; Rantanen, Anette (2012)
Keponen, Matti
Rantanen, Anette
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201271683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201271683
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia Amplit Oy:n henkilökunnan mielipiteitä yrityksen henkilöstölehdestä Amplit Infosta ja kehittää lehteä. Opinnäytetyön tuloksena tuotetaan tämä raportti ja uusi taittopohja Amplit Infolle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan aluksi yrityksen sisäistä vies-tintää ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän jälkeen näkökulmaa tarkennetaan henkilöstölehteen ja sen tuottamiseen.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa tehtiin kvantitatiivinen eli määrällinen lukijatutkimus Amplit Oy:n työntekijöiden keskuudessa. Tutkimus toteutettiin lomaketutkimuksena: Amplit Oy:n työntekijöille postitettiin tutkimuslomakkeet ja vastauskuoret. Tut-kimuksessa tiedusteltiin Amplit Oy:n työntekijöiden mielipiteitä Amplit Infosta. Tut-kimuksen tulosten pohjalta alettiin kehittää Amplit Infon uutta ilmettä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Amplit Infoon ollaan melko tyytyväisiä nykyisellään. Lehteä pidetään luotettavana ja helppolukuisena. Suurimmaksi kehityskohteeksi nousi lehden informatiivisuuden parantaminen ja lehden nykyaikaistaminen. Tutkimuksen reliabiliteetti jäi kuitenkin hieman puutteelliseksi, joten tuloksia voidaan pitää vain suuntaa-antavina.
Opinnäytetyöhön kuului myös Amplit Infon uudelleensuunnittelu. Lehden visuaalista ilmettä ja rakennetta kehitettiin miellyttävämmäksi ja toimivammaksi, ja sen viestintä-funktiota pyrittiin parantamaan. Uudelleensuunniteltu lehden tuuppari ja esimerkkisivuja taittopohjasta on opinnäytetyön liitteinä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan aluksi yrityksen sisäistä vies-tintää ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän jälkeen näkökulmaa tarkennetaan henkilöstölehteen ja sen tuottamiseen.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa tehtiin kvantitatiivinen eli määrällinen lukijatutkimus Amplit Oy:n työntekijöiden keskuudessa. Tutkimus toteutettiin lomaketutkimuksena: Amplit Oy:n työntekijöille postitettiin tutkimuslomakkeet ja vastauskuoret. Tut-kimuksessa tiedusteltiin Amplit Oy:n työntekijöiden mielipiteitä Amplit Infosta. Tut-kimuksen tulosten pohjalta alettiin kehittää Amplit Infon uutta ilmettä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Amplit Infoon ollaan melko tyytyväisiä nykyisellään. Lehteä pidetään luotettavana ja helppolukuisena. Suurimmaksi kehityskohteeksi nousi lehden informatiivisuuden parantaminen ja lehden nykyaikaistaminen. Tutkimuksen reliabiliteetti jäi kuitenkin hieman puutteelliseksi, joten tuloksia voidaan pitää vain suuntaa-antavina.
Opinnäytetyöhön kuului myös Amplit Infon uudelleensuunnittelu. Lehden visuaalista ilmettä ja rakennetta kehitettiin miellyttävämmäksi ja toimivammaksi, ja sen viestintä-funktiota pyrittiin parantamaan. Uudelleensuunniteltu lehden tuuppari ja esimerkkisivuja taittopohjasta on opinnäytetyön liitteinä.