Venäjänkielisen palvelun taso ja sen kehittäminen Lahden Sokos Hotel Seurahuoneella vuonna 2011
Savola, Hannimari (2012)
Savola, Hannimari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261667
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee venäjänkielisen palvelun tasoa ja sen kehittämistä Lahden Sokos Hotel Seurahuoneella vuonna 2011. Työssä käydään läpi Lahden seutua matkailukohteena, muuttoliikennettä seudulle, palvelutarjontaa, sekä venäläisten sijoittumista Lahden alueelle. Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona Lahden Sokos Hotel Seurahuoneelle.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa Seurahuoneen venäjänkielisen palvelun laatua ja ehdottaa parannuksia palvelun tasoon. Tutkimuksen ymmärtämisen kannalta olennaisia asioita on selvitetty työn teoriaosassa. Empiirinen osuus pureutuu Sokos Hotel Seurahuoneen Venäjä-osaamisen tarkasteluun. Toimeksiantaja voi hyödyntää empiiristä osuutta kehittääkseen hotellin toimintaansa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on pääasiallisesti kirjoituspöytätutkimus. Pohjatiedon hankkimiseksi on käytetty Sokos Hotel Seurahuoneen verkkosivustoja, sekä Seurahuoneen palvelupäällikön haastattelua. Lähdemateriaali on kerätty kirjoista, artikkeleista, sekä sähköisistä lähteistä.
Venäjänkielisen palvelun taso Suomessa tulee ymmärtää tärkeänä matkailun edistämisen osana. Venäläismatkailijoiden määrän kasvu Suomessa on huomattu 2000-luvulla mutta palveluosaaminen venäjän kielellä ei ole kehittynyt kaikilla alueilla samassa suhteessa venäläisturistimäärien kanssa. Venäjä-osaaminen tulee korostumaan tulevaisuudessa sekä venäjän kielen- ja kulttuurin taitajia tullaan jatkossa tarvitsemaan enemmän, kuin mitä tällä hetkellä on tarjolla.
Jotta matkailua Lahden alueella sekä Lahden Sokos Hotel Seurahuoneella voidaan edistää, tulee venäjänkielistä palveluosaamista parantaa huomattavasti. Nykyisen tilanteen ymmärtäminen auttaa käsittämään, kuinka tärkeää palveluiden kehittäminen on tulevaisuuden liiketoiminnan ja matkailun kannalta.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa Seurahuoneen venäjänkielisen palvelun laatua ja ehdottaa parannuksia palvelun tasoon. Tutkimuksen ymmärtämisen kannalta olennaisia asioita on selvitetty työn teoriaosassa. Empiirinen osuus pureutuu Sokos Hotel Seurahuoneen Venäjä-osaamisen tarkasteluun. Toimeksiantaja voi hyödyntää empiiristä osuutta kehittääkseen hotellin toimintaansa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on pääasiallisesti kirjoituspöytätutkimus. Pohjatiedon hankkimiseksi on käytetty Sokos Hotel Seurahuoneen verkkosivustoja, sekä Seurahuoneen palvelupäällikön haastattelua. Lähdemateriaali on kerätty kirjoista, artikkeleista, sekä sähköisistä lähteistä.
Venäjänkielisen palvelun taso Suomessa tulee ymmärtää tärkeänä matkailun edistämisen osana. Venäläismatkailijoiden määrän kasvu Suomessa on huomattu 2000-luvulla mutta palveluosaaminen venäjän kielellä ei ole kehittynyt kaikilla alueilla samassa suhteessa venäläisturistimäärien kanssa. Venäjä-osaaminen tulee korostumaan tulevaisuudessa sekä venäjän kielen- ja kulttuurin taitajia tullaan jatkossa tarvitsemaan enemmän, kuin mitä tällä hetkellä on tarjolla.
Jotta matkailua Lahden alueella sekä Lahden Sokos Hotel Seurahuoneella voidaan edistää, tulee venäjänkielistä palveluosaamista parantaa huomattavasti. Nykyisen tilanteen ymmärtäminen auttaa käsittämään, kuinka tärkeää palveluiden kehittäminen on tulevaisuuden liiketoiminnan ja matkailun kannalta.