Eettinen osaaminen hoitotyössä
Kivimäki, Satu (2012)
Kivimäki, Satu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261659
Tiivistelmä
Eettinen osaaminen hoitotyössä on kykyä toimia eettisesti. Hoitotyön ammatillinen koulutus ei yksistään tee sairaanhoitajista eettisesti osaavia, eikä työtoverin puolesta voi käyttäytyä. Eettisyys on tietoinen arvovalinta, jota tukee oma motivaatio ja tahto toimia oikein. Hoitotyön eettistä osaamisaluetta voidaan kehittää. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ja vaikuttaa myönteisesti eettistä osaamista koskeviin ajattelu- ja toimintatapoihin. Sen tarkoituksena oli kuvata Seinäjoen kaupunginsairaalan akuuttiosaston sairaanhoitajien näkemyksiä eettisestä osaamisesta hoitotyössä ja sen kehittämisestä.
Laadullisesti toteutetun opinnäytteen teoreettisessa viitekehyksessä olivat kolme teemaa; arvot ja etiikka, hoitotyön eettinen osaaminen sekä työhyvinvointi ja johtaminen. Aineisto muodostui teemahaastattelun vastauksista, joka toteutettiin sai-raanhoitajille (n=11) kirjallisena. Sen avulla haettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin akuuttihoitotyön arvoista, eettisen osaamisen kehittämisestä sekä eettisyyttä edistävästä työhyvinvoinnista ja johtamisesta. Aineisto analysoitiin käyttämällä teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat akuuttihoitotyön arvoiksi vahvan ammattitaidon ja kollegiaalisuuden. Niihin kuuluivat monipuolinen hoitotyön osaaminen, vastuu, yhdessä te-keminen, tasa-arvo sekä huumorintaju. Eettisen osaamisen kehittymiseen vaikuttivat arvokeskustelut, koulutukset ja ennalta puuttuminen haittatekijöihin. Eettistä osaamista edistävään työhyvinvointiin vaikuttivat eniten henkilökohtaiset voimava-rat, mutta myös työilmapiiri ja johtaminen olivat merkitseviä. Perinteisen johtamisen sijasta toivottiin työntekijän voimaantumista tukevaa johtamista, johon sisältyi eri-ikäisyyden huomioiminen. Tärkeimmät kehittämiskohteet olivat yhteisten arvojen ja toimintatapojen määrittäminen akuuttihoitotyöhön sekä terveyttä edistävän toiminnan lisääminen. Kehittämisen toivottiin tukevan eettistä osaamista ja pidentävän työssä jaksamista.
Laadullisesti toteutetun opinnäytteen teoreettisessa viitekehyksessä olivat kolme teemaa; arvot ja etiikka, hoitotyön eettinen osaaminen sekä työhyvinvointi ja johtaminen. Aineisto muodostui teemahaastattelun vastauksista, joka toteutettiin sai-raanhoitajille (n=11) kirjallisena. Sen avulla haettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin akuuttihoitotyön arvoista, eettisen osaamisen kehittämisestä sekä eettisyyttä edistävästä työhyvinvoinnista ja johtamisesta. Aineisto analysoitiin käyttämällä teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat akuuttihoitotyön arvoiksi vahvan ammattitaidon ja kollegiaalisuuden. Niihin kuuluivat monipuolinen hoitotyön osaaminen, vastuu, yhdessä te-keminen, tasa-arvo sekä huumorintaju. Eettisen osaamisen kehittymiseen vaikuttivat arvokeskustelut, koulutukset ja ennalta puuttuminen haittatekijöihin. Eettistä osaamista edistävään työhyvinvointiin vaikuttivat eniten henkilökohtaiset voimava-rat, mutta myös työilmapiiri ja johtaminen olivat merkitseviä. Perinteisen johtamisen sijasta toivottiin työntekijän voimaantumista tukevaa johtamista, johon sisältyi eri-ikäisyyden huomioiminen. Tärkeimmät kehittämiskohteet olivat yhteisten arvojen ja toimintatapojen määrittäminen akuuttihoitotyöhön sekä terveyttä edistävän toiminnan lisääminen. Kehittämisen toivottiin tukevan eettistä osaamista ja pidentävän työssä jaksamista.