Violin intonation
Marchuk, Oleg (2012)
Marchuk, Oleg
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261656
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on viulun äänensävy eli intonaatio. Intonaatio on musiikin perustavanlaatuinen komponentti sekä yksi vaikeimmista kysymyksistä erityisesti viulisteja varten. Se johtuu opetusmenetelmien välisistä eroista ja intonoinnin erilaisista käsityksistä. Intonointi jaetaan kahdeksi päälajiksi: toinen on harmoninen intonointi, kun esittäjä pyrkii mahdollisimman tarkkaan huolehtimaan esim. flyygelin tasavirityksestä ja toinen intonointi on ns. akustinen, joka perustuu sekä yläsäveliin että ”puhtaan” ja ”oikean” intonoinnin psykofysiologiseen ääniaistimukseen.
Tämä "Thesis" koostuu viidestä pääosasta. Ensimmäinen osio kuvaa kuinka ihmiset reagoivat säveliin ja aistivat musiikkia ja intonaatioita. Osiossa keskitytään myös ihmisen psykofysiologisista ominaisuuksiin musiikin saralla. Toinen osio on historiallinen. Se kertoo miten ihmiset analysoivat ja käsittävät musiikkia, ja miten he kehittävät sen teoreettista pohjaa intonoinnin alalla muinaisajasta alkaen aina Johann Sebastian Bachin aikaan saakka. Kolmas osio esittää eri maiden tunnettujen musiikinopettajien ja muusikoiden katsomuksia. Heidän enimmäkseen ristikkäiset mielipiteet auttavat syvemmin ymmärtämään viulun intonaation sääntöjä ja lakia. Neljännessä osiossa käsitellään yksityiskohtaisesti teknisiä keinoja ja erikoisuuksia ja annetaan jokaiselle viulunsoittajalle hyödyllisiä ja käytännöllisiä neuvoja. Viides osio koostuu yhteenvedoista, tutkimuksen tuloksien analyysistä ja saaduista tiedoista.
Tämän tutkimuksen avulla sain tietää kuinka vaikea on viulun intonoinnin prosessi ja sen omaksuminen. Intonaatio on erittäin tärkeä musiikin elementti viulisteja ja muita muusikoita varten, jotka eivät toimi oikean matemaattisen tasavirityksen puitteissa. Tämän tutkimuksen tulokset myös osoittavat, että musiikin intonaatiota on mahdotonta alistaa tietyille laille ja tarkoille säännöille, joiden noudattaminen tuo ihanteellista intonointia. Savuttaakseen menestystä pelkän teorian ja sääntöjen tuntemus ei ole riittävää, vaan pitää luoda musiikkia ja realisoida itseään siinä näiden sääntöjen ja tietojen nojalla.
Aineisto tätä opinnäytetyötä varten oli saatu oppi- ja tietokirjallisuudesta, henkilökohtaisesta kokemuksesta ja harjoittelusta.
Tämä "Thesis" koostuu viidestä pääosasta. Ensimmäinen osio kuvaa kuinka ihmiset reagoivat säveliin ja aistivat musiikkia ja intonaatioita. Osiossa keskitytään myös ihmisen psykofysiologisista ominaisuuksiin musiikin saralla. Toinen osio on historiallinen. Se kertoo miten ihmiset analysoivat ja käsittävät musiikkia, ja miten he kehittävät sen teoreettista pohjaa intonoinnin alalla muinaisajasta alkaen aina Johann Sebastian Bachin aikaan saakka. Kolmas osio esittää eri maiden tunnettujen musiikinopettajien ja muusikoiden katsomuksia. Heidän enimmäkseen ristikkäiset mielipiteet auttavat syvemmin ymmärtämään viulun intonaation sääntöjä ja lakia. Neljännessä osiossa käsitellään yksityiskohtaisesti teknisiä keinoja ja erikoisuuksia ja annetaan jokaiselle viulunsoittajalle hyödyllisiä ja käytännöllisiä neuvoja. Viides osio koostuu yhteenvedoista, tutkimuksen tuloksien analyysistä ja saaduista tiedoista.
Tämän tutkimuksen avulla sain tietää kuinka vaikea on viulun intonoinnin prosessi ja sen omaksuminen. Intonaatio on erittäin tärkeä musiikin elementti viulisteja ja muita muusikoita varten, jotka eivät toimi oikean matemaattisen tasavirityksen puitteissa. Tämän tutkimuksen tulokset myös osoittavat, että musiikin intonaatiota on mahdotonta alistaa tietyille laille ja tarkoille säännöille, joiden noudattaminen tuo ihanteellista intonointia. Savuttaakseen menestystä pelkän teorian ja sääntöjen tuntemus ei ole riittävää, vaan pitää luoda musiikkia ja realisoida itseään siinä näiden sääntöjen ja tietojen nojalla.
Aineisto tätä opinnäytetyötä varten oli saatu oppi- ja tietokirjallisuudesta, henkilökohtaisesta kokemuksesta ja harjoittelusta.