3D-videokuvaus : Stereoskooppisuuden huomioiminen lyhytelokuvan kuvaamisessa
Hotokka, Sari (2012)
Hotokka, Sari
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251626
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on kertoa 3D-kuvaamisen menetelmistä ja tekniikasta sekä tutkia ja havainnoida stereoskooppista 3D:tä. Opinnäytteen toiminnallisessa osiossa toimin stereografina ja kuvaajana stereoskooppisessa Herra Albin -lyhytelokuvassa. Noin kymmenenminuuttisessa lyhytelokuvassa testasin mahdollisimman paljon 3D:n mahdollisuuksia sekä rajoituksia.
Opinnäytteen raportissa syvennytään käsittelemään 3D:n termistöä ja stereoskooppisen videokuvan tuottamisen perusteita. Työssä kerrotaan myös tapoja stereoskooppisen syvyyden laskemiseen ja esitellään Inition StereoBrain -syvyyslaskinta. Opinnäytteessä käsitellään stereoskooppisen videokuvan tuottamisen tapoja ja välineistöä. Työssä keskitytään 3D-elokuvan alkutuotantoon sekä stereoskooppisen elokuvan katselumenetelmiin. Raporttiosuuden loppupuolella on tietoa muun muassa syväterävyyden, kontrastin ja valon määrään vaikutuksesta stereoskooppiseen kuvaan. Aiheita käsitellään anaglyfisin kuvaesimerkein.
3D-elokuvan kuvaamisessa tärkeää on pysyä stereoskooppisen mukavuusalueen keskellä, jolloin silmärasitus on mahdollisimman vähäistä. 3D-elokuvan sekä 2D- elokuvan historia on pitkä ja molempien kuvaustyylien tekninen kehittyminen vielä jatkuu. 3D-elokuva ei kuitenkaan näytä syrjäyttävän 2D-elokuvaa lähitulevaisuudessa, sillä 3D-elokuvien esitystekniikka ei yllä digitaalisen 2D-esitystekniikan tasolle.
Opinnäytteen raportissa syvennytään käsittelemään 3D:n termistöä ja stereoskooppisen videokuvan tuottamisen perusteita. Työssä kerrotaan myös tapoja stereoskooppisen syvyyden laskemiseen ja esitellään Inition StereoBrain -syvyyslaskinta. Opinnäytteessä käsitellään stereoskooppisen videokuvan tuottamisen tapoja ja välineistöä. Työssä keskitytään 3D-elokuvan alkutuotantoon sekä stereoskooppisen elokuvan katselumenetelmiin. Raporttiosuuden loppupuolella on tietoa muun muassa syväterävyyden, kontrastin ja valon määrään vaikutuksesta stereoskooppiseen kuvaan. Aiheita käsitellään anaglyfisin kuvaesimerkein.
3D-elokuvan kuvaamisessa tärkeää on pysyä stereoskooppisen mukavuusalueen keskellä, jolloin silmärasitus on mahdollisimman vähäistä. 3D-elokuvan sekä 2D- elokuvan historia on pitkä ja molempien kuvaustyylien tekninen kehittyminen vielä jatkuu. 3D-elokuva ei kuitenkaan näytä syrjäyttävän 2D-elokuvaa lähitulevaisuudessa, sillä 3D-elokuvien esitystekniikka ei yllä digitaalisen 2D-esitystekniikan tasolle.