Seksuaaliterveyden edistäminen peruskouluissa
Sunela, Outi; Talvitie, Heli (2011)
Sunela, Outi
Talvitie, Heli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241592
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia seksuaaliterveyden edistämistä peruskouluissa kouluterveydenhoitajan vastaanotoilla. Tavoitteena oli tuottaa tietoa seksuaaliterveyden menetelmien kehittämiseen. Opinnäytetyö on osa Terveyttä edistävien työmenetelmien arviointi ja kehittäminen – hanketta, joka on Helsingin kaupungin terveyskeskuksen Neuvolatyön ja terveyden edistämisen yksikön, koulu - ja opiskeluterveydenhuollon ja Metropolia ammattikorkeakoulun yhteistyöhanke.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan nuorten kasvua ja kehitystä sekä seksuaaliterveyttä. Lisäksi työssä käsitellään seksuaaliterveyden edistämistä ja kouluterveydenhuoltoa ohjaavia toimintaohjelmia, asetuksia ja suosituksia.
Aineiston keruun menetelmänä käytettiin havainnointia, joka on yksi laadullisen tutkimuksen menetelmä. Seksuaaliterveyden edistämistä havainnoitiin kahdessa helsinkiläisessä peruskoulussa kolmen päivän ajan syyskuussa 2011. Havainnoinnin kohteena olivat kouluterveydenhoitajan vastaanotolla käyneet 9-15-vuotiaat nuoret (N=31).
Seksuaaliterveyden edistäminen toteutui pääasiassa terveystarkastuksissa ja avovastaanotolla. Alakoulussa seksuaaliterveyden edistäminen painottui kehon muutoksiin ja terveyden edistämiseen yleisesti. Yläkoulussa keskusteltiin laaja-alaisemmin puberteettikehityksestä, kuukautisista, seurustelusta ja ehkäisystä. Terveysneuvonta otettiin puheeksi terveyskyselylomakkeen avulla ja puheeksi ottaminen oli asiantuntijalähtöistä. Akuuttikäynneillä vuorovaikutus oli puolestaan asiakaslähtöistä ja dialogista. Jatkohoitona oli yleensä terveydenhoitajan tapaaminen, lääkärin tarkastus, terveystarkastus ja ehkäisyyn liittyvissä asioissa ehkäisyneuvola.
Kehittämishaasteina työstä nousi esille terveydenedistämisen menetelmien laaja-alaisempi ja monipuolisempi käyttö. Asiakaslähtöisen neuvonnan toteuttaminen terveystarkastuksissa oli vähäistä, samoin kuin seksuaaliterveyteen liittyvän materiaalin käyttö.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan nuorten kasvua ja kehitystä sekä seksuaaliterveyttä. Lisäksi työssä käsitellään seksuaaliterveyden edistämistä ja kouluterveydenhuoltoa ohjaavia toimintaohjelmia, asetuksia ja suosituksia.
Aineiston keruun menetelmänä käytettiin havainnointia, joka on yksi laadullisen tutkimuksen menetelmä. Seksuaaliterveyden edistämistä havainnoitiin kahdessa helsinkiläisessä peruskoulussa kolmen päivän ajan syyskuussa 2011. Havainnoinnin kohteena olivat kouluterveydenhoitajan vastaanotolla käyneet 9-15-vuotiaat nuoret (N=31).
Seksuaaliterveyden edistäminen toteutui pääasiassa terveystarkastuksissa ja avovastaanotolla. Alakoulussa seksuaaliterveyden edistäminen painottui kehon muutoksiin ja terveyden edistämiseen yleisesti. Yläkoulussa keskusteltiin laaja-alaisemmin puberteettikehityksestä, kuukautisista, seurustelusta ja ehkäisystä. Terveysneuvonta otettiin puheeksi terveyskyselylomakkeen avulla ja puheeksi ottaminen oli asiantuntijalähtöistä. Akuuttikäynneillä vuorovaikutus oli puolestaan asiakaslähtöistä ja dialogista. Jatkohoitona oli yleensä terveydenhoitajan tapaaminen, lääkärin tarkastus, terveystarkastus ja ehkäisyyn liittyvissä asioissa ehkäisyneuvola.
Kehittämishaasteina työstä nousi esille terveydenedistämisen menetelmien laaja-alaisempi ja monipuolisempi käyttö. Asiakaslähtöisen neuvonnan toteuttaminen terveystarkastuksissa oli vähäistä, samoin kuin seksuaaliterveyteen liittyvän materiaalin käyttö.