Herra Albin : Puvustuksen suunnittelu 3D-lyhytelokuvaan
Höglund, Suvi-Tuuli (2012)
Höglund, Suvi-Tuuli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201241574
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli suunnitella ja toteuttaa puvustus Herra Albin lyhytelokuvaan. Elokuva oli Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun tuotantoa, ja sain toimeksiannon pukusuunnitteluun kuvaa-ja/stereografi Sari Hotokalta. Hän kuvasi lyhytelokuvan opinnäytetyönään Pohjois-Karjalan ammatti-korkeakoululle ja elokuva kuvattiin 3D-tekniikalla. Ensi-iltansa elokuva saa keväällä 2012.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda onnistunut pukukokonaisuus, joka tukee kauhuelokuvan tarinaa ja haettua tunnelmaa sekä toimii saumattomasti roolihahmojen persoonallisuuden jatkumona. Raportissani kuvasin pukusuunnitteluprosessiani, jonka tukena käytin J. Michael Gilletten (2000) kehittämää seitsen-portaista suunnitteluprosessimallia. Suunnitteluprosessin lisäksi käsittelin työssäni elokuvapuvustuksen asettamia vaatimuksia värien sekä materiaalien osalta. Koin tarpeelliseksi myös tehdä suunnitteluni tueksi ja tiedon syventämiseksi elokuva-analyysit kolmesta eri kauhuelokuvasta. Analyyseihin sovelsin formaalista kuva-analyysiä. Lisäksi raportoin käyttämistäni patinointi- sekä kankaanvärjäystekniikoista, joita paljon teatteri- ja elokuvapuvustuksessa käytetään.
Puvustuksesta tuli mielestäni elokuvan tunnelmaa riittävästi tukeva kokonaisuus, jonka pohjalta osaan tulevissa suunnitteluprojekteissa ottaa tarvittavat asiat huomioon. Myös ohjaajilta saamani palaute oli hyvää ja puvustus tukee heidän mielestään elokuvan henkilöhahmojen tyylejä. Koen opinnäytetyöstäni olevan hyötyä myös muille elokuvapuvustusta ensi kertaa tekeville. Työssäni käsittelemäni aihealueet (värit, materiaalit sekä patinointi elokuvapuvustuksessa) sopisivat lisäksi yksityiskohtaisemman jatko-tutkimuksen kohteiksi.
Opinnäytetyöni suunnitteluprosessi oli silmiä avaava kokemus ja antoi minulle kattavan perustiedon elokuvapuvustuksessa vaadituista ominaisuuksista niin vaatteiden kuin suunnittelijankin osalta.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli luoda onnistunut pukukokonaisuus, joka tukee kauhuelokuvan tarinaa ja haettua tunnelmaa sekä toimii saumattomasti roolihahmojen persoonallisuuden jatkumona. Raportissani kuvasin pukusuunnitteluprosessiani, jonka tukena käytin J. Michael Gilletten (2000) kehittämää seitsen-portaista suunnitteluprosessimallia. Suunnitteluprosessin lisäksi käsittelin työssäni elokuvapuvustuksen asettamia vaatimuksia värien sekä materiaalien osalta. Koin tarpeelliseksi myös tehdä suunnitteluni tueksi ja tiedon syventämiseksi elokuva-analyysit kolmesta eri kauhuelokuvasta. Analyyseihin sovelsin formaalista kuva-analyysiä. Lisäksi raportoin käyttämistäni patinointi- sekä kankaanvärjäystekniikoista, joita paljon teatteri- ja elokuvapuvustuksessa käytetään.
Puvustuksesta tuli mielestäni elokuvan tunnelmaa riittävästi tukeva kokonaisuus, jonka pohjalta osaan tulevissa suunnitteluprojekteissa ottaa tarvittavat asiat huomioon. Myös ohjaajilta saamani palaute oli hyvää ja puvustus tukee heidän mielestään elokuvan henkilöhahmojen tyylejä. Koen opinnäytetyöstäni olevan hyötyä myös muille elokuvapuvustusta ensi kertaa tekeville. Työssäni käsittelemäni aihealueet (värit, materiaalit sekä patinointi elokuvapuvustuksessa) sopisivat lisäksi yksityiskohtaisemman jatko-tutkimuksen kohteiksi.
Opinnäytetyöni suunnitteluprosessi oli silmiä avaava kokemus ja antoi minulle kattavan perustiedon elokuvapuvustuksessa vaadituista ominaisuuksista niin vaatteiden kuin suunnittelijankin osalta.