Don't stop playing Dont : Harjoitteita Dontin viuluetydeihin
Raitio-Heikinheimo, Silja (2012)
Raitio-Heikinheimo, Silja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201231561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201231561
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kohteena on Jacob Dontin 24 etydiä opus 35 sekä niiden harjoittelu. Olen työssäni tutkinut ja vertaillut keskeisiä eri aikakausien ja eri viulukoulukuntien editioita. Näiden ja oman kokemukseni pohjalta olen analysoinut etydien tärkeimmät haasteet, joista osa sisältyy opinnäytetyöhöni. Huomattavien pedagogien laatimat ja monet muut hyvinä kokemani harjoitukset tekevät näkyväksi etydien teknisiä osaamisalueita ja harjoittelutekniikoita. Valmiit tehtävät auttavat opiskelijaa monipuoliseen lähestymistapaan harjoittelussaan.
Jokaisella ammattiin tähtäävällä viulunsoiton opiskelijalla on omia henkilökohtaisia soittoon liittyviä osaamisalueita ja heikkouksia, joihin monet etydit, Dontin etydit opus 35 mukaan lukien, tarjoavat kehittymismahdollisuuksia. Pelkkä etydien soittaminen ei kuitenkaan vielä takaa toivottua oppimista. Viulunsoiton oppiminen etydien kautta vaatii usein tuekseen oikein suunnattuja harjoitteita musiikillisesta ilmaisusta puhumattakaan.
Pedagogisesti on kuitenkin olennaista, että opiskelija oivaltaa omaan keksimiseen sisältyvät mahdollisuudet työskentelyssään!
Käsittelen myös näkökulmia ergonomiasta, harjoittelun suunnittelusta ja ballistiikasta. Harjoittelun suunnittelulla voimme ehkäistä harjoittelun taantumista, välttää rasittumista ja loukkaantumisriskiä, tehostaa palautumista sekä lisätä harjoittelumotivaatiota.
Työ on suunnattu viulunsoiton opiskelijoille sekä kaikille viulunsoiton opettajille. Kokemukseni mukaan vastaavat työskentelyperiaatteet, joita olen käsitellyt Dontin etydien yhteydessä, toimivat myös näitä etydejä edeltävissä ja seuraavissa viulunsoiton oppimisvaiheissa. Toivon, että esittelemäni harjoitteet ja harjoittelutavat inspiroivat opettajia joka tasolla alkeisopetusta myöten.
Jokaisella ammattiin tähtäävällä viulunsoiton opiskelijalla on omia henkilökohtaisia soittoon liittyviä osaamisalueita ja heikkouksia, joihin monet etydit, Dontin etydit opus 35 mukaan lukien, tarjoavat kehittymismahdollisuuksia. Pelkkä etydien soittaminen ei kuitenkaan vielä takaa toivottua oppimista. Viulunsoiton oppiminen etydien kautta vaatii usein tuekseen oikein suunnattuja harjoitteita musiikillisesta ilmaisusta puhumattakaan.
Pedagogisesti on kuitenkin olennaista, että opiskelija oivaltaa omaan keksimiseen sisältyvät mahdollisuudet työskentelyssään!
Käsittelen myös näkökulmia ergonomiasta, harjoittelun suunnittelusta ja ballistiikasta. Harjoittelun suunnittelulla voimme ehkäistä harjoittelun taantumista, välttää rasittumista ja loukkaantumisriskiä, tehostaa palautumista sekä lisätä harjoittelumotivaatiota.
Työ on suunnattu viulunsoiton opiskelijoille sekä kaikille viulunsoiton opettajille. Kokemukseni mukaan vastaavat työskentelyperiaatteet, joita olen käsitellyt Dontin etydien yhteydessä, toimivat myös näitä etydejä edeltävissä ja seuraavissa viulunsoiton oppimisvaiheissa. Toivon, että esittelemäni harjoitteet ja harjoittelutavat inspiroivat opettajia joka tasolla alkeisopetusta myöten.