KymiDesign & Businessin opiskelijaprojektien tuotteistaminen ja hinnoittelu
Penttimies, Amanda (2012)
Penttimies, Amanda
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191494
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Kymenlaakson ammattikorkeakoulun KymiDesign & Business -yksikön liiketalouden opiskelijaprojektien tuotteistamisen ja hinnoittelun suunnittelu. Työtä varten perehdyttiin tuotteistamista ja hinnoittelua käsittelevään teoriaan sekä KymiDesign & Businessin toimintaan, palvelutarjontaan ja toiminnasta aiheutuviin kustannuksiin.
Tuotteistamisesta suunniteltiin sen pääkohdat, jotka ovat palvelutarjooman kehittäminen, palveluiden rakenteen ja sisällön määrittäminen ja kehittäminen sekä palveluiden konkretisoiminen. Tutkimuksen hinnoitteluosuudessa perehdyttiin pääosin kustannusperusteiseen hinnoitteluun ja tehtiin ehdotuksia kustannusten kohdistamisesta opiskelijaprojekteille.
Kustannuksiin perustuvan hinnoittelun edellytyksenä on todellisten kustannusten selvittäminen ja niiden oikea kohdistaminen, mikä vaatii jatkossa henkilöstön sitoutumista kustannusten seurantaan. Varsinainen hinnoittelu tulee toteuttaa organisaation sisällä, mutta tuotteistamiseen liittyvissä jatkotoimenpiteissä on hyvä olla vahvasti mukana opiskelijoiden näkökulma ja panos. Opiskelijalähtöisyys tulisikin huomioida koko KymiDesign & Businessin toiminnassa ja sen kehittämisessä.
Tuotteistamisesta suunniteltiin sen pääkohdat, jotka ovat palvelutarjooman kehittäminen, palveluiden rakenteen ja sisällön määrittäminen ja kehittäminen sekä palveluiden konkretisoiminen. Tutkimuksen hinnoitteluosuudessa perehdyttiin pääosin kustannusperusteiseen hinnoitteluun ja tehtiin ehdotuksia kustannusten kohdistamisesta opiskelijaprojekteille.
Kustannuksiin perustuvan hinnoittelun edellytyksenä on todellisten kustannusten selvittäminen ja niiden oikea kohdistaminen, mikä vaatii jatkossa henkilöstön sitoutumista kustannusten seurantaan. Varsinainen hinnoittelu tulee toteuttaa organisaation sisällä, mutta tuotteistamiseen liittyvissä jatkotoimenpiteissä on hyvä olla vahvasti mukana opiskelijoiden näkökulma ja panos. Opiskelijalähtöisyys tulisikin huomioida koko KymiDesign & Businessin toiminnassa ja sen kehittämisessä.