Yhteistyön toimintamallin kehittäminen TYTTI-hankkeessa
Isberg, Sirpa (2011)
Isberg, Sirpa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191487
Tiivistelmä
Suomalainen 2000-luvun työelämä elää jatkuvaa muutosta, joka merkitsee uusia haasteita niin työelämälle kuin koulutusorganisaatioille. Elinikäinen oppiminen, kehittäminen, verkostoituminen ja innovaatiotoiminta ovat muutoksen läpiviemisessä oleellisia asioita. Verkostomainen toimintatapa on yksi keino saavuttaa alueellisia hyötyjä osaamisen kehittämisessä ja työssäjaksamisessa, jonka päämääränä on tyytyväinen satakuntalainen asiakas.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa kehittämisen lähtökohtana oli TYTTI- työvoiman ja yrittäjyyden tietotaito innovaatioiksi hankkeen ulkoisen arvioinnin tulos. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda koulutusorganisaatioiden ja työelämän välille yhteistyön toimintamalli, jonka avulla kehitetään alueellista osaamista ja työelämän hyvinvointia. Toimintamallin kehittäminen perustui todelliseen tarpeeseen, jonka päämäärinä olivat sosiaali- ja terveysalan koulutuksen kehittäminen nykypäivän tarpeisiin sekä hyvinvointialan pk-yrittäjien hyvinvoinnin turvaaminen muuttuvassa ympäristössä. Kehittämistyön kohderyhminä olivat Satakunnan alueen hyvinvointialan pk-yritykset ja koulutusorganisaatioita edusti Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Länsirannikon Koulutus Oy WinNova.
Kehittämistyön menetelmänä sovellettiin toimintatutkimusta, jossa kehittämisprosessi eteni suunnittelun, toiminnan, havainnoinnin ja reflektion muodostamina sykleinä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin koulutusorganisaatioiden opettajien (n=6) ja hyvinvointialan pk-yrittäjien haastatteluita (n=12) ja yhteisen kehittämisen foorumeita sekä kokoontumisia. Haastattelujen aineisto analysoitiin sisällön analyysilla, ja tulokset olivat lähtökohtana yhteistyön toimintamallin kehittämiselle. Kehittämistyössä toteutettiin kaksi interventiota, joilla pyrittiin vahvistamaan koulutusorganisaatioiden ja työelämän välistä tietoutta ja tunnettavuutta toisistaan.
Tämän kehittämistyön tuloksena valmistui yhteistyön toimintamalli, jossa yhdistyi Satakunnan alueen hyvinvointialan pk-yrittäjien ja koulutusorganisaatioiden tieto ja tarpeet yhteistyön kehittämiseen. Yhteistyön toimintamallilla voidaan tarvittaessa kehittää alueellista osaamista ja hyvinvointia.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa kehittämisen lähtökohtana oli TYTTI- työvoiman ja yrittäjyyden tietotaito innovaatioiksi hankkeen ulkoisen arvioinnin tulos. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda koulutusorganisaatioiden ja työelämän välille yhteistyön toimintamalli, jonka avulla kehitetään alueellista osaamista ja työelämän hyvinvointia. Toimintamallin kehittäminen perustui todelliseen tarpeeseen, jonka päämäärinä olivat sosiaali- ja terveysalan koulutuksen kehittäminen nykypäivän tarpeisiin sekä hyvinvointialan pk-yrittäjien hyvinvoinnin turvaaminen muuttuvassa ympäristössä. Kehittämistyön kohderyhminä olivat Satakunnan alueen hyvinvointialan pk-yritykset ja koulutusorganisaatioita edusti Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Länsirannikon Koulutus Oy WinNova.
Kehittämistyön menetelmänä sovellettiin toimintatutkimusta, jossa kehittämisprosessi eteni suunnittelun, toiminnan, havainnoinnin ja reflektion muodostamina sykleinä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin koulutusorganisaatioiden opettajien (n=6) ja hyvinvointialan pk-yrittäjien haastatteluita (n=12) ja yhteisen kehittämisen foorumeita sekä kokoontumisia. Haastattelujen aineisto analysoitiin sisällön analyysilla, ja tulokset olivat lähtökohtana yhteistyön toimintamallin kehittämiselle. Kehittämistyössä toteutettiin kaksi interventiota, joilla pyrittiin vahvistamaan koulutusorganisaatioiden ja työelämän välistä tietoutta ja tunnettavuutta toisistaan.
Tämän kehittämistyön tuloksena valmistui yhteistyön toimintamalli, jossa yhdistyi Satakunnan alueen hyvinvointialan pk-yrittäjien ja koulutusorganisaatioiden tieto ja tarpeet yhteistyön kehittämiseen. Yhteistyön toimintamallilla voidaan tarvittaessa kehittää alueellista osaamista ja hyvinvointia.