Lasten unelmien päiväkoti : Lapsen ääni ja osallisuus päivähoidon lapsikohtaisessa varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Salo, Riikka (2012)
Salo, Riikka
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191483
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lapsen ääntä, näkökulmaa ja osallisuutta päivähoidon varhaiskasvatussuunnitelmatyössä. Opinnäytetyötutkimuksessa selvitettiin, miten varhaiskasvatusikäisen lapsen oma ääni, ajatukset ja mielipiteet saadaan houkuteltua esiin ja todennettua lapsikohtaiseen varhaiskasvatussuunnitelmaan lapsilähtöisiä toiminnallisia menetelmiä hyödyntämällä. Opinnäytetyö on toiminnallinen, mutta siinä on myös kvalitatiivisen sekä narratiivisen tutkimuksen piirteitä. Toiminnallisen opinnäytetyön produkti on Lasten unelmien päiväkoti -vihkonen.
Produkti on tutkimuksen yhteistyöpäiväkodissa toteutetun viiden päivän mittaisen kenttäjakson lopputulos. Kenttäjaksolla lapsikohtaista varhaiskasvatussuunnitelmatyötä pyrittiin kallistamaan aikuiskeskeisyydestä lapsilähtöisyyteen päin luomalla mahdollisuuksia ja rakentamalla puitteet, joissa lasten omat ajatukset heidän unelmiensa päiväkodista pääsisivät esiin. Kenttäjaksolle valittujen lapsilähtöisten toiminnallisten menetelmien (dialogi, piirtäminen, saduttaminen, valokuvaaminen ja Tejping-nukkeleikin soveltaminen) avulla 3-5-vuotiaista lapsista koostuva apulaistutkijaryhmä tuotti kaiken aineiston Lasten unelmien päiväkoti -vihkoseen.
Opinnäytetyön aihe on erittäin ajankohtainen, mutta sitä on tutkittu vielä suhteellisen vähän. Aiheen valinnan lähtökohtana toimi tekijän henkilökohtaisen kiinnostuksen ohella työelämälähtöinen tarve nostaa tutkimuksen kautta esiin varhaiskasvatuspalvelujen laadun kannalta olennaista lapsen ääntä ja osallisuutta erityisesti päivähoidon lapsikohtaisessa varhaiskasvatussuunnitelmatyöskentelyssä.
Opinnäytetyön tietoperustassa määritellään tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä varhaiskasvatussuunnitelmaprosessia, lapsilähtöisyyttä, lapsen äänen kuulemista, lapsen osallisuutta sekä lapsilähtöisiä menetelmiä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Pohjoisen alueen Kaste (PaKaste) hankekokonaisuuteen kuuluvan Lapsen hyvä arki –hankkeen ja peruspalvelukuntayhtymä Kallion alueen päivähoidon kanssa.
Produkti on tutkimuksen yhteistyöpäiväkodissa toteutetun viiden päivän mittaisen kenttäjakson lopputulos. Kenttäjaksolla lapsikohtaista varhaiskasvatussuunnitelmatyötä pyrittiin kallistamaan aikuiskeskeisyydestä lapsilähtöisyyteen päin luomalla mahdollisuuksia ja rakentamalla puitteet, joissa lasten omat ajatukset heidän unelmiensa päiväkodista pääsisivät esiin. Kenttäjaksolle valittujen lapsilähtöisten toiminnallisten menetelmien (dialogi, piirtäminen, saduttaminen, valokuvaaminen ja Tejping-nukkeleikin soveltaminen) avulla 3-5-vuotiaista lapsista koostuva apulaistutkijaryhmä tuotti kaiken aineiston Lasten unelmien päiväkoti -vihkoseen.
Opinnäytetyön aihe on erittäin ajankohtainen, mutta sitä on tutkittu vielä suhteellisen vähän. Aiheen valinnan lähtökohtana toimi tekijän henkilökohtaisen kiinnostuksen ohella työelämälähtöinen tarve nostaa tutkimuksen kautta esiin varhaiskasvatuspalvelujen laadun kannalta olennaista lapsen ääntä ja osallisuutta erityisesti päivähoidon lapsikohtaisessa varhaiskasvatussuunnitelmatyöskentelyssä.
Opinnäytetyön tietoperustassa määritellään tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä varhaiskasvatussuunnitelmaprosessia, lapsilähtöisyyttä, lapsen äänen kuulemista, lapsen osallisuutta sekä lapsilähtöisiä menetelmiä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Pohjoisen alueen Kaste (PaKaste) hankekokonaisuuteen kuuluvan Lapsen hyvä arki –hankkeen ja peruspalvelukuntayhtymä Kallion alueen päivähoidon kanssa.