Kognitiivisten toimintojen arviointi toimintaterapiassa : Kirjallisuuskatsaus
Lacho, Akvaliina (2011)
Lacho, Akvaliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191456
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kansainvälisen, systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä hyväksi havaittuja kognitiivisten toimintojen arviointimenetelmiä käytetään toimintaterapiassa arvioitaessa aikuisia, kognitiivisista häiriöistä kärsiviä asiakkaita.
Tavoitteena oli koota kirjallisuuskatsauksen avulla tietoa käytössä olevista kognitiivisten toimintojen arviointimenetelmistä ja niiden sopivuudesta arviointiin sekä tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää toimintaterapeuttien näyttöön perustuvan toimintatavan edistämiseen arviointityössä.
Aineistolle asetetut kriteerit ohjasivat tutkimusartikkeleiden valintaa. Kirjallisuuskatsauksen aineistona oli 15 englanninkielistä tutkimusartikkelia. Aihe opinnäytetyölle on lähtöisin Espoon sairaalan toimintaterapeuttien työn kehittämisen tarpeesta sekä opinnäytetyöntekijän omasta kiinnostuksesta kognitiivisten toimintojen häiriöihin ja niiden vaikutuksesta ihmisen päivittäiseen elämään.
Tulosten mukaan kognitiivisten toimintojen arvioinnissa toimintaterapeutit käyttävät monia arviointivälineitä, jotka suurimmaksi osaksi ovat standardoituja. Tutkimus nosti myös esille havainnoinnin ja haastattelun tärkeyden toimintaterapeuttien työvälineinä. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että tarvitaan lisätutkimusta kognitiivisten toimintojen arvioinnista toimintaterapiassa, koska tietoa ainakin suomenkielellä on vielä vähän. Kognitiivisten toimintojen häiriöistä kärsivien vahvuuksien löytäminen, mikä on toimintaterapian ydintä, ei arvioinnin avullakaan ole aina helppoa, ja sitä tulisikin tutkia lisää
Tämä opinnäytetyö mahdollistaa toimintaterapeuttien keskenkeskustelun tämänhetkisistä arviointikäytänteistä, jonka avulla voidaan kehittää toimintaterapeuttien työtä sekä yhdessä että yksin. Toimintaterapeutit tarvitsevat näyttöön perustuvaa ja tieteellisesti tutkittua tietoa tukemaan käytännön työssä tehtäviä päätöksiä kuntoutuksen toteuttamisessa, ja käytännön työ asettaa haasteen nopealle, luotettavalle ja laadukkaalle arvioinnille.
Tavoitteena oli koota kirjallisuuskatsauksen avulla tietoa käytössä olevista kognitiivisten toimintojen arviointimenetelmistä ja niiden sopivuudesta arviointiin sekä tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää toimintaterapeuttien näyttöön perustuvan toimintatavan edistämiseen arviointityössä.
Aineistolle asetetut kriteerit ohjasivat tutkimusartikkeleiden valintaa. Kirjallisuuskatsauksen aineistona oli 15 englanninkielistä tutkimusartikkelia. Aihe opinnäytetyölle on lähtöisin Espoon sairaalan toimintaterapeuttien työn kehittämisen tarpeesta sekä opinnäytetyöntekijän omasta kiinnostuksesta kognitiivisten toimintojen häiriöihin ja niiden vaikutuksesta ihmisen päivittäiseen elämään.
Tulosten mukaan kognitiivisten toimintojen arvioinnissa toimintaterapeutit käyttävät monia arviointivälineitä, jotka suurimmaksi osaksi ovat standardoituja. Tutkimus nosti myös esille havainnoinnin ja haastattelun tärkeyden toimintaterapeuttien työvälineinä. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että tarvitaan lisätutkimusta kognitiivisten toimintojen arvioinnista toimintaterapiassa, koska tietoa ainakin suomenkielellä on vielä vähän. Kognitiivisten toimintojen häiriöistä kärsivien vahvuuksien löytäminen, mikä on toimintaterapian ydintä, ei arvioinnin avullakaan ole aina helppoa, ja sitä tulisikin tutkia lisää
Tämä opinnäytetyö mahdollistaa toimintaterapeuttien keskenkeskustelun tämänhetkisistä arviointikäytänteistä, jonka avulla voidaan kehittää toimintaterapeuttien työtä sekä yhdessä että yksin. Toimintaterapeutit tarvitsevat näyttöön perustuvaa ja tieteellisesti tutkittua tietoa tukemaan käytännön työssä tehtäviä päätöksiä kuntoutuksen toteuttamisessa, ja käytännön työ asettaa haasteen nopealle, luotettavalle ja laadukkaalle arvioinnille.