Autotekniikan moduulin opintojaksojen uudistaminen
Saunamäki, Ari (2011)
Saunamäki, Ari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201171407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201171407
Tiivistelmä
Opetuksen laatu, menetelmät ja työelämälähtöisyys ovat olleet jo pitkään erilaisten keskusteluiden ja tutkimusten kohteena. Ammattikorkeakoulun aloituspaikkojen vähentäminen on toistuvasti eri tahojen tavoitteena. Opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteena on jo pitkään ollut korkeakouluyksiköiden vähentäminen ja yhteistyö oppilaitosten kesken. Näiden syiden vuoksi on jokaisen koulutusalan pyrittävä pitämään opetuksen taso hyvänä ja työelämä kiinnostuneena valmistuneista opiskelijoista.
Työssä käydään läpi Seinäjoen ammattikorkeakoulun Tekniikan yksikön kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelmaan kuuluvan auto- ja työkonetekniikan suuntautumisvaihtoehdon autotekniikan moduulin opintojaksojen sisällöt. Tutkimuksen tavoitteena oli varmistua opintojaksojen sisältöjen ajantasaisuudesta. Sisältöjen määrittämiseksi kysyttiin mielipiteitä alalla työskenteleviltä henkilöiltä ja selvitettiin tarvetta poistaa tai lisätä aihealueita autotekniikan, ajoneuvolakien ja moottoriopin opintojaksoille.
Tutkimuksen mukaan autotekniikan moduulin opintojaksojen sisällöt vastaavat työelämän tarpeita ja valmistuneilla insinööreillä (AMK) on oikeat sekä riittävät tiedot työelämään siirtyessään. Haastatteluiden mukaa muutostarpeita on ainoastaan opetettavien asioiden painotuksissa. Tällaisia asioita on mm. teknisten rakenteiden tuntemisen tärkeys. Lisäksi haastattelut toivat esiin seikkoja, joita työelämän edustajat pitivät tärkeinä, kuten asiakaspalvelutaitojen opettaminen.
Tämä työ on myös osaltaan osa opintosuunnitelmauudistusta, jossa siirrytään osaamisperustaiseen opetussuunnitelmaan, ja johon liittyy kompetenssien määrittäminen ja aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen.
Työssä käydään läpi Seinäjoen ammattikorkeakoulun Tekniikan yksikön kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelmaan kuuluvan auto- ja työkonetekniikan suuntautumisvaihtoehdon autotekniikan moduulin opintojaksojen sisällöt. Tutkimuksen tavoitteena oli varmistua opintojaksojen sisältöjen ajantasaisuudesta. Sisältöjen määrittämiseksi kysyttiin mielipiteitä alalla työskenteleviltä henkilöiltä ja selvitettiin tarvetta poistaa tai lisätä aihealueita autotekniikan, ajoneuvolakien ja moottoriopin opintojaksoille.
Tutkimuksen mukaan autotekniikan moduulin opintojaksojen sisällöt vastaavat työelämän tarpeita ja valmistuneilla insinööreillä (AMK) on oikeat sekä riittävät tiedot työelämään siirtyessään. Haastatteluiden mukaa muutostarpeita on ainoastaan opetettavien asioiden painotuksissa. Tällaisia asioita on mm. teknisten rakenteiden tuntemisen tärkeys. Lisäksi haastattelut toivat esiin seikkoja, joita työelämän edustajat pitivät tärkeinä, kuten asiakaspalvelutaitojen opettaminen.
Tämä työ on myös osaltaan osa opintosuunnitelmauudistusta, jossa siirrytään osaamisperustaiseen opetussuunnitelmaan, ja johon liittyy kompetenssien määrittäminen ja aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen.