Tapahtuman järjestäminen : Case: Aluekehityspäivät – Korkeakoulut alueellisina kehittäjinä ja vaikuttajina
Setälä, Saara (2012)
Setälä, Saara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201171402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201171402
Tiivistelmä
Tampereella järjestettiin 26.–27.10.2011 korkeakoulujen henkilöstölle suunnattu tapahtuma nimeltä Aluekehityspäivät – Korkeakoulut alueellisina kehittäjinä ja vaikuttajina. Tampereen ammattikorkeakoulu oli tapahtuman vastuullinen järjestäjä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tapahtuma järjestetään, ja tutkia, miten Aluekehityspäivät tapahtumana onnistui ja kuinka sitä voidaan tulevaisuudessa kehittää.
Tutkimuksen lähtökohtana olivat erilaiset teoriat, joiden pohjalta tapahtuma tulee suunnitella ja järjestää. Työssä käsiteltiin myös projektityöskentelyn ja verkostojen merkitystä tapahtuman suunnittelussa ja järjestämisessä sekä kokouksen ja kongressin käytännön järjestelyt vaihe vaiheelta. Työssä kuvailtiin myös, kuinka Aluekehityspäivät suunniteltiin ja toteutettiin.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisella että kvalitatiivisella menetelmällä. Asiakaspalaute ja palaute tapahtuman järjestämiseen osallistuneilta opiskelijoilta kerättiin kirjallisin kyselylomakkein. Tapahtuman järjestäjiä haastateltiin. Kyselyihin vastasi 51 asiakasta ja 48 opiskelijaa. Haastatteluun osallistuivat maakuntakorkeakoulupäällikkö Markku Mattila ja Aluekehityspäivien koordinaattori Elina Mannerhovi.
Tutkimuksessa selvisi, että tapahtuma oli onnistunut. Tapahtumaan osallistui yli 70 henkilöä. Asetetut tavoitteet saavutettiin ja odotukset täyttyivät hyvin. Parasta tapahtumassa oli kokousohjelma, jota voidaan kuitenkin asiakaspalautteiden perusteella vielä kehittää tulevaisuudessa. Järjestäjät ja tapahtuman järjestämiseen osallistuneet opiskelijat näkivät kehitettävää informaation kulussa ja työntekijöiden perehdyttämisessä. Tapahtuman järjestelyistä saatiin hyvää palautetta. Tiedon jakaminen, kollegoiden tapaaminen ja kokemusten vaihtaminen aluekehitystyöstä olivat tärkeimmät arvot, mitä tapahtuma tuotti osallistujilleen. Opiskelijoille tapahtuman järjestäminen oli arvokas oppimiskokemus.
Tutkimuksen lähtökohtana olivat erilaiset teoriat, joiden pohjalta tapahtuma tulee suunnitella ja järjestää. Työssä käsiteltiin myös projektityöskentelyn ja verkostojen merkitystä tapahtuman suunnittelussa ja järjestämisessä sekä kokouksen ja kongressin käytännön järjestelyt vaihe vaiheelta. Työssä kuvailtiin myös, kuinka Aluekehityspäivät suunniteltiin ja toteutettiin.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisella että kvalitatiivisella menetelmällä. Asiakaspalaute ja palaute tapahtuman järjestämiseen osallistuneilta opiskelijoilta kerättiin kirjallisin kyselylomakkein. Tapahtuman järjestäjiä haastateltiin. Kyselyihin vastasi 51 asiakasta ja 48 opiskelijaa. Haastatteluun osallistuivat maakuntakorkeakoulupäällikkö Markku Mattila ja Aluekehityspäivien koordinaattori Elina Mannerhovi.
Tutkimuksessa selvisi, että tapahtuma oli onnistunut. Tapahtumaan osallistui yli 70 henkilöä. Asetetut tavoitteet saavutettiin ja odotukset täyttyivät hyvin. Parasta tapahtumassa oli kokousohjelma, jota voidaan kuitenkin asiakaspalautteiden perusteella vielä kehittää tulevaisuudessa. Järjestäjät ja tapahtuman järjestämiseen osallistuneet opiskelijat näkivät kehitettävää informaation kulussa ja työntekijöiden perehdyttämisessä. Tapahtuman järjestelyistä saatiin hyvää palautetta. Tiedon jakaminen, kollegoiden tapaaminen ja kokemusten vaihtaminen aluekehitystyöstä olivat tärkeimmät arvot, mitä tapahtuma tuotti osallistujilleen. Opiskelijoille tapahtuman järjestäminen oli arvokas oppimiskokemus.