Aistit avoinna oppimaan : Opettajaopiskelijoiden oppimistyylit ja havainnollistaminen
Salenius, Hannele; Koivusalo, Hilkka (2012)
Salenius, Hannele
Koivusalo, Hilkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201151342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201151342
Tiivistelmä
Kehittämishankkeemme tavoitteena oli kuvata opettajaopiskelijoiden valitsemia ja heidän omaa oppimistaan tukevia havainnollistamismenetelmiä sekä pohtia, mitkä menetelmät soveltuvat eri oppimistyyleille. Onko mahdollista tukea erilaisten oppimistyylien omaavien opiskelijoiden oppimista opetuksessa käytettävien havainnollistamismenetelmien avulla. Tässä tutkimuksessa käsittelimme havainnollistamista ainoastaan erilaisten keinojen ja apuvälineiden näkökulmasta, jolloin kyseeseen tulevat esimerkiksi audiovisuaaliset välineet, demonstraatiot, virtuaalinen havainnollistaminen ja mielikuvaoppimiseen liittyvät menetelmät.
Tutkimus toteutettiin testinä ja kyselynä yhdelle ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijaryhmälle. Aluksi kartoitettiin opiskelijoiden ensisijainen opiskelutyyli. Tämän jälkeen kysyttiin opiskelijoilta heidän oma näkemyksensä siitä, millaiset havainnollistamisen keinot ja välineet edistävät ja tukevat heidän omaa oppimistaan. Havainnollistamisen menetelmiä testaava kyselylomake laadittiin itse.
Kyselymme perusteella visuaalis- tai kinesteettispainotteinen havainnollistaminen näyttäisi soveltuvan enemmistölle ammatillisista opettajaopiskelijoista. Visuaalisille opiskelijoille voidaan valita näköaistiin perustuvia havainnollistamismenetelmiä sekä myös kinesteettispainotteisia menetelmiä, joissa visuaalinen puoli on mukana. Auditiiviselle henkilölle soveltuvat sekä kuulo- että näköaistein havaittavat menetelmät, mutta myös kosketukseen perustuvat keinot ja välineet. Kinesteettinen oppija oppii parhaiten tekemällä, hänelle sopii myös visuaalispainotteiset menetelmät, joissa liike on mukana. Moniaistikanavaiselle oppijalle sopivat kaikki menetelmät. Havainnollistamismenetelmien monipuolinen käyttö edistää jokaista oppijaa. Opettaja voi aina pyrkiä huomioimaan opiskelijoiden yksilölliset piirteet opetuksessa mahdollisimman hyvin.
Tutkimus toteutettiin testinä ja kyselynä yhdelle ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijaryhmälle. Aluksi kartoitettiin opiskelijoiden ensisijainen opiskelutyyli. Tämän jälkeen kysyttiin opiskelijoilta heidän oma näkemyksensä siitä, millaiset havainnollistamisen keinot ja välineet edistävät ja tukevat heidän omaa oppimistaan. Havainnollistamisen menetelmiä testaava kyselylomake laadittiin itse.
Kyselymme perusteella visuaalis- tai kinesteettispainotteinen havainnollistaminen näyttäisi soveltuvan enemmistölle ammatillisista opettajaopiskelijoista. Visuaalisille opiskelijoille voidaan valita näköaistiin perustuvia havainnollistamismenetelmiä sekä myös kinesteettispainotteisia menetelmiä, joissa visuaalinen puoli on mukana. Auditiiviselle henkilölle soveltuvat sekä kuulo- että näköaistein havaittavat menetelmät, mutta myös kosketukseen perustuvat keinot ja välineet. Kinesteettinen oppija oppii parhaiten tekemällä, hänelle sopii myös visuaalispainotteiset menetelmät, joissa liike on mukana. Moniaistikanavaiselle oppijalle sopivat kaikki menetelmät. Havainnollistamismenetelmien monipuolinen käyttö edistää jokaista oppijaa. Opettaja voi aina pyrkiä huomioimaan opiskelijoiden yksilölliset piirteet opetuksessa mahdollisimman hyvin.