Imagotutkimus : Case: Citywork Pohjanmaa Oy
Rauhala, Jenni (2012)
Rauhala, Jenni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201111233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201111233
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Citywork Pohjanmaa Oy:n tunnettuuden ja imagon nykytila heidän potentiaalisten asiakkaidensa keskuudessa Etelä-Pohjanmaalla. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä imagoon käsitteenä, sen lähikäsitteisiin maineeseen ja brändiin sekä imagon merkitykseen, muodostumiseen ja rakentamiseen. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa imagotutkimus Citywork Pohjanmaa Oy:lle. Tutkimustuloksilla pyrittiin saamaan selville Citywork Pohjanmaa Oy:n imagon vahvuudet ja heikkoudet ja löytämään keinoja imagon ja tunnettuuden parantamiseksi.
Imagolle, maineelle ja brändille on olemassa lukuisia eri määritelmiä. Ne kulkevat yritysmaailmassa käsi kädessä ja samanaikaisesti kuitenkin eroavat toisistaan huomattavasti. Imagon, maineen ja brändin muodostumiseen vaikuttavat useat, osaltaan hyvin samankaltaisetkin eri komponentit, mutta mahdollisuudet niiden vaikuttamiseen vaihtelevat huomattavasti. Yksi yhteinen tekijä näillä käsitteillä kuitenkin on: Niillä pyritään selvittämään mitä mieltä itse yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista ollaan. Ennen imagon, maineen, tai brändin olemassa oloa, on yrityksellä kuitenkin oltava jonkin tasoinen tunnettuus.
Tutkimus toteutettiin puhelinkyselynä yhdessä toimeksiantajan kanssa määritellylle kohderyhmälle. Otokseen valittiin toimeksiantajan potentiaalisia asiakkaita teollisuuden, logistiikan ja hoivan, sekä kaupan ja ravintolan toimialoilta. Tutkimustulokset osoittivat, että Citywork Pohjanmaa Oy on melko tuntematon yritys Etelä-Pohjanmaalla. Tarkoituksena oli myös selvittää Citywork Pohjanmaa Oy:n imago, mutta yrityksen tuntemattomuudesta johtuen, kyselyyn vastanneet rinnastivat mielikuvansa koskemaan yleisesti ottaen koko henkilöstöpalvelualaa. Henkilöstöpalvelualan toiminta oli vastaajille suurin piirtein tuttua ja alasta saatu mielikuva oli yleisesti ottaen positiivinen. Henkilöstöpalveluiden käyttö sen sijaan oli tällä hetkellä melko vähäistä, mutta palvelujen käytön katsottiin tulevaisuudessa mahdolliseksi suurimmassa osassa yrityksistä. Citywork Pohjanmaa Oy:n imagon ei voitu tuntemattomuudesta johtuen katsoa olevan hyvä, siinä missä huonokaan. Heidän tulisi nyt pyrkiä tekemään yritystään tunnetuksi, ennen kuin varsinainen imagon rakentaminen voitaisiin aloittaa.
Imagolle, maineelle ja brändille on olemassa lukuisia eri määritelmiä. Ne kulkevat yritysmaailmassa käsi kädessä ja samanaikaisesti kuitenkin eroavat toisistaan huomattavasti. Imagon, maineen ja brändin muodostumiseen vaikuttavat useat, osaltaan hyvin samankaltaisetkin eri komponentit, mutta mahdollisuudet niiden vaikuttamiseen vaihtelevat huomattavasti. Yksi yhteinen tekijä näillä käsitteillä kuitenkin on: Niillä pyritään selvittämään mitä mieltä itse yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista ollaan. Ennen imagon, maineen, tai brändin olemassa oloa, on yrityksellä kuitenkin oltava jonkin tasoinen tunnettuus.
Tutkimus toteutettiin puhelinkyselynä yhdessä toimeksiantajan kanssa määritellylle kohderyhmälle. Otokseen valittiin toimeksiantajan potentiaalisia asiakkaita teollisuuden, logistiikan ja hoivan, sekä kaupan ja ravintolan toimialoilta. Tutkimustulokset osoittivat, että Citywork Pohjanmaa Oy on melko tuntematon yritys Etelä-Pohjanmaalla. Tarkoituksena oli myös selvittää Citywork Pohjanmaa Oy:n imago, mutta yrityksen tuntemattomuudesta johtuen, kyselyyn vastanneet rinnastivat mielikuvansa koskemaan yleisesti ottaen koko henkilöstöpalvelualaa. Henkilöstöpalvelualan toiminta oli vastaajille suurin piirtein tuttua ja alasta saatu mielikuva oli yleisesti ottaen positiivinen. Henkilöstöpalveluiden käyttö sen sijaan oli tällä hetkellä melko vähäistä, mutta palvelujen käytön katsottiin tulevaisuudessa mahdolliseksi suurimmassa osassa yrityksistä. Citywork Pohjanmaa Oy:n imagon ei voitu tuntemattomuudesta johtuen katsoa olevan hyvä, siinä missä huonokaan. Heidän tulisi nyt pyrkiä tekemään yritystään tunnetuksi, ennen kuin varsinainen imagon rakentaminen voitaisiin aloittaa.