SOSIAALISEN MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN OAMK:N LIIKETALOUDEN YKSIKÖN ULKOISESSA VIESTINNÄSSÄ
Riipinen, Olli-Pekka (2011)
Riipinen, Olli-Pekka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091118
Tiivistelmä
Sosiaalisten medioiden hyödyt ovat olleet useiden yritysten tiedossa jo pidemmän aikaa. Vaikka sosiaaliset mediat käsitteenä ovat tuoreita, on niitä alettu käyttää sekä sisäisessä, että ulkoisessa viestinnässä nykyisin enenevissä määrin. Myös toimeksiantajan mahdollisuuksia hyödyntää sosiaalisia medioita on käsitelty, mutta konkreettisia toimenpiteitä tai tutkimuksia aiheesta ei ole tehty. Toimeksiantajana työlle toimii Oulun seudun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikkö.
Työn tavoitteena on selvittää eri mahdollisuuksia hyödyntää sosiaalisia medioita toimeksiantajan ulkoisessa viestinnässä. Konkreettisia toimenpiteitä tai toimintamalleja ei sen sijaan ole tarkoitus kehittää, vaan enemmänkin miettiä erilaisia lähestymistapoja, kerätä tietoa huomioonotettavista asioista ja tuoda näitä seikkoja esille.
Tutkittua ja kirjoitettua tietoa sosiaalisten medioiden hyödyntämisestä sinällään ei ole vielä kovinkaan paljoa, sillä aihealue on suhteellisen tuore. Ulkoisen viestinnän periaatteet pätevät silti myös sosiaalisia medioita käytettäessä. Tukemaan opinnäytetyötä toteutetaan haastattelu liiketalouden yksikön henkilökunnalle. Haastattelu toteutetaan puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jolloin saadaan selville erilaisia mielipiteitä ja alkutilannetta asenteiden kannalta sosiaalisten medioiden käyttöönottoon liittyen.
Opinnäytetyössä käsitellään johtopäätöksissä tärkeimmät huomioitavat asiat ja virheet sosiaalisia medioita käytettäessä viestinnässä ja annetaan ohjeita näiden virheiden välttämiseksi. Toimeksiantajan henkilöstön mielipiteet saatiin kartoitettua melko laajasti, sillä haastateltavat työskentelivät pitkälti eri asemissa. Myös ikäjakauma heidän välillään oli merkittävä tekijä.
Johtopäätöksiä hyödyntämällä toimeksiantaja saa hyvän perustan sosiaalisten medioiden integroimiselle nykyiseen viestintäänsä. Konkreettista toimintamallia tai –ohjetta opinnäytetyö ei tarjoa, eikä myöskään sisäisen viestinnän ohjeistusta. Näistä aiheista saa tehtyä omat opinnäytetyönsä ja mikäli nämä teetetään, voi kokonaisuus olla silloin hyvin hallinnassa.
Työn tavoitteena on selvittää eri mahdollisuuksia hyödyntää sosiaalisia medioita toimeksiantajan ulkoisessa viestinnässä. Konkreettisia toimenpiteitä tai toimintamalleja ei sen sijaan ole tarkoitus kehittää, vaan enemmänkin miettiä erilaisia lähestymistapoja, kerätä tietoa huomioonotettavista asioista ja tuoda näitä seikkoja esille.
Tutkittua ja kirjoitettua tietoa sosiaalisten medioiden hyödyntämisestä sinällään ei ole vielä kovinkaan paljoa, sillä aihealue on suhteellisen tuore. Ulkoisen viestinnän periaatteet pätevät silti myös sosiaalisia medioita käytettäessä. Tukemaan opinnäytetyötä toteutetaan haastattelu liiketalouden yksikön henkilökunnalle. Haastattelu toteutetaan puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jolloin saadaan selville erilaisia mielipiteitä ja alkutilannetta asenteiden kannalta sosiaalisten medioiden käyttöönottoon liittyen.
Opinnäytetyössä käsitellään johtopäätöksissä tärkeimmät huomioitavat asiat ja virheet sosiaalisia medioita käytettäessä viestinnässä ja annetaan ohjeita näiden virheiden välttämiseksi. Toimeksiantajan henkilöstön mielipiteet saatiin kartoitettua melko laajasti, sillä haastateltavat työskentelivät pitkälti eri asemissa. Myös ikäjakauma heidän välillään oli merkittävä tekijä.
Johtopäätöksiä hyödyntämällä toimeksiantaja saa hyvän perustan sosiaalisten medioiden integroimiselle nykyiseen viestintäänsä. Konkreettista toimintamallia tai –ohjetta opinnäytetyö ei tarjoa, eikä myöskään sisäisen viestinnän ohjeistusta. Näistä aiheista saa tehtyä omat opinnäytetyönsä ja mikäli nämä teetetään, voi kokonaisuus olla silloin hyvin hallinnassa.